Grottbesök och trolsk skärgårdsskog

Halv åtta tog jag bussen mot Slussen på lördagsmorgonen. Vid Slussen mötte jag upp Amanda och vi satte oss på nästa buss, mot Stavsnäs. Halv tio kom vi fram till Stavsnäs Vinterhamn och där hoppade vi på Waxholmsbåten Nämdö.

Nämdöböte

Efter ungefär en halvtimme på båten hoppade vi av vid Nämdöböte. En väldigt mysig brygga på nordöstra Nämdö. Innan vi började upptäcka ön fotade vi lite vid bryggan.

Utsiktstorn

Vi letade oss upp till Nämdös högsta punkt, som mäter 42 meter över havet. Tidigare tror man att det fanns en vårdkase uppe på berget. Idag står det ett ett utsiktstorn där. Jag är inte jätteförtjust i höjder, men samtidigt så är det häftigt med utsikten, så jag klättrade upp i tornet.

Grottbesök

När vi klättrat ner från tornet såg vi en skylt där det stod ”grotta”. Det var vi tvungna att undersöka närmre så vi följde de blåa markeringarna genom trollskogen. Efter en slingrig vandring kom vi fram till grottan. Det var så fint där. Både Amanda och jag kröp in i grottan (trots att jag har lite svårt för trånga utrymmen också), men vi kröp inte in samtidigt. I grottan låg det också grävlingsbajs.

Foto: Amanda (med min kamera)

Östanvik

Vi kände oss klara med grottutforskandet och begav oss tillbaka mot Nämdöböte och följde sedan vägen mot Östanvik. En bredare stig som sen blev en grusväg. Efter ett tag kom vi fram till Östanviks gård. Där såg vi några får och kor innan vi vandrade vidare på vägen.

Blixs kyrka

Vid halv ett svängde vi av till en liten stig. Den stigen ledde oss upp till ett berg med utsikt över vattnet. Till en plats där det tidigare stått en kyrka. Kyrkan hade byggts av häradshövdingen Magnus Blix år 1798, men den tålde inte skärgårdsvädret så bra så den revs så småningom och man använde delar av den till att bygga upp den nuvarande kyrkan som står i Solvik.

Hur som helst, där i kyrkoruinen slog vi oss ner för att äta vår lunchmatsäck. Det är inte varje dag man lunchar i en kyrka. Solen gjorde även sina försök till att titta fram.

Solvik

Efter lunchen vandrade vi vidare på vägen mot Solvik. Framme vid Solvik såg vi den gulliga kyrkan. Vi gick sedan ner till bryggan därifrån båten skulle gå. Det var ett tag kvar men vi slog oss ner och drack lite kaffe. Solen började titta fram mer och mer. Det blev såklart lite mer foto i väntan på båten.

Skymningsfärd

Tjugo över två gick båten från Solvik mot fastlandet. Vi fotade på akterdäck. Köpte en varsin bulle och drack kaffe. Hon som jobbade i caféet på båten var jättetrevlig och värmde bullarna åt oss.

Nöjd efter en mysig utflykt

Halv fyra landade båten på fastlandet. Vi hoppade på bussen mot Slussen. Väldigt trötta men också väldigt nöjda med vår lilla dagsutflykt. Det var mitt första besök på Nämdö och jag ön. Väldigt många fina miljöer och även lite skyltar med historia kantar vägarna. Det gör att man lär känna ön på ett fint sätt.

Kan verkligen rekommendera att passa på att åka ut i skärgården nu om man har SL-periodbiljett, för då kostar det inget extra på båtarna.

Karta över ön

En jättebra karta över Nämdö finns här.

Inlägg skapade 319

48 svar på “Grottbesök och trolsk skärgårdsskog

1. Tack så jättemycket, Lisa! 😀 Det var verkligen mysigt och grottan var verkligen ett plus 😀

1. Det var verkligen en underbar utflykt! 😀 Förstår att torn och grottor inte är för alla, egentligen så har jag lite svårt för det också, men nyfikenheten är större 😉

1. Ja, jag gillar att kombinera gamla med nya. Ställen man besökt förut blir generellt lite bättre bilder för man hittar ställena fortare och vars man kan gå för att bara njuta, men det är kul att upptäcka nya platser också och uppleva nya saker 🙂 Det finns en tjusning i både gamla och nya promenadställen 🙂

1. Ja, det var superkul att vi hittade en grotta. Det blev mer äventyr då ? Tusen tack, vad kul att du gillar bilderna! ? Kram

1. Fantastiskt vilken äventyrare du är, bra att du hade med dig lite sällskap också. Det är inte bra att vara själv när man ska in i grottorna och kolla. Fantastisk utsikt från tornet också, jag gillar inte heller höjder men ibland bara måste man liksom. Många fina bilder du bjuder på från dina utflykter och bra beskrivet, du är verkligen seriös och bjuder på information. -Bra jobbat!(Som vanligt) 🙂

1. Ja, det är kul att göra små äventyr i närheten. Det var ingen djup grotta så det hade nog inte varit så farligt att gå dit själv, men annars vet jag att det är viktigt att man inte är själv när man ska in i grottor. Jo, man måste ju utmana sina rädslor ibland 😛 Tack så jättemycket, kul att du gillar både inlägget och bilderna! 😀

1. Ja, det var verkligen en perfekt utflykt 🙂 Tack så jättemycket, kul att du gillar bilderna! 😀

2. Vilken härlig grotta och vilka fina formationer på berget, hur har de kommit till? Älskar bilderna på den lilla grusiga byvägen ❤️

1. Ja, det är häftigt vad naturen skapat. Jag vet inte hur formationerna kommit till men jag kan tänka mig att det är inlandsis alternativt kalkbrytning (för det höll man på med på vissa öar där omkring). Tack så jättemycket, den grusiga byvägen var gullig 🙂

3. Men åh så mysigt! Älskar att åka ut till olika öar och upptäcka! Man får en extra mysig bild utav hur det kan vara på ön tack vare dina härliga bilder och text 😀

1. Ja, det var underbart 🙂 Det finns så många fina öar att upptäcka utanför Stockholm. Tack så jättemycket, så kul att du gillar inlägget och bilderna 😀

4. Så mysigt det ser ut! Jag hade nog inte gått i in grottan om jag hade sett grävlingsbajs (fegis som jag är ibland). Roligt att du fick med dig Amanda som sällskap – alltid roligt att utforska olika platser tillsammans med någon och framför allt med någon som också gillar naturen och att fotografera! Kram ?

1. Det var en underbar dag 😀 Man såg inte grävlingsbajset förrän man var inne i grottan, så då var det liksom försent 😉 Ja, det är kul att hänga ut med Amanda, det blir roligare att upptäcka tillsammans och fota ihop 🙂 Kram

1. Visst är det en fin ö. Jag hade inte några förväntningar egentligen så blev verkligen positivt överraskad 🙂 Grottan var verkligen pricken över i:et 😀 Det är verkligen spännande 🙂

1. Ja, jag var så glatt överraskad av grottan, riktigt häftigt 😀 Det är lite läskigt och man ska vara försiktig om man ska gå in. Den här var så liten så det var okej 🙂

1. Tack själv för dina fina ord! 😀 Det finns verkligen mycket fint att upptäcka på öarna utanför Stockholm 😀 Ha en härlig dag du också! 😀

5. Stort tack för turen! Fantastiska bilder! Så fint att komma hit via dig nu i januari. Något nytt för mig. Jag har varit på Nämdö många gånger under de år som vi hade segelbåt. Så en hel del kände jag igen. Och visst borde jag också passa på att ta mig mer ut i skärgården även denna tid på året.

1. Tusen tack för dina fina ord och jag blir så glad över att du gillar bilderna! 😀 Det är verkligen speciellt och väldigt fint att åka till skärgården under lågsäsong, det är som en annan värld 🙂 Kul att du kände igen några av platserna 🙂

6. åhh aaa alltså ja hade inte vågat gå in o grottan har oxå förmycket fobi för trånga utrymmen hua

väldigt fint är ni går

1. Det var en ganska liten grotta så det var inte så farligt 🙂 Man såg ut hela tiden 🙂
      Det var jättefint på Nämdö 🙂

1. Tack så jättemycket, kul att du gillar bilderna! 😀 Utflykten var verkligen jättehärlig 😀

7. Åhh, vilken trevlig utflykt och många fina bilder 🙂 Förstår din känsla för höjder och för trånga utrymmen, men samtidigt kan man ju inte låta bli 🙂

1. Det var verkligen en mysig utflykt 😀 Tack, vad kul att du gillar bilderna också! 😀 Precis, man måste ju utmana sina rädslor lite 😛