Från Ramsmora till Möjaström

Tillbakablick från 25 februari 2019

Resan till Möja

Strax efter elva, måndagen den 25 februari 2019, klev jag på båten i Sollenkroka. Båten som tog mig till Möja. Jag drack en kopp kaffe och åt en chokladbiskvi på båten. Tittade ut genom fönstret och njöt av att se övärlden utanför. Vid halv ett klev jag av båten vid Möjaström. När jag hade klivit av båten vid Möjaström mötte min faster mig. Vi åkte då mot Ramsmora en by lite längre norrut på Möja.

Ramsmora

Vi promenerade runt i hamnen i Ramsmora. Det var stilla och solen sken. Det var otroligt fint och fridfullt.  Ramsmora har en genuin hamn med sina röda små bodar. Det var länge sedan jag var där och fotade så det var verkligen på tiden. I Ramsmora finns även Bon i backen och Wikströms fisk och någon gång i framtiden ska jag besöka dem ställena. Roland Svensson-museet ligger vid ångbåtsbryggan och det museet kan jag rekommendera om man gillar skärgårdsmotiv, men jag besökte inte museet den här gången.

Lenhamna

Därefter åkte vi vidare mot Löka. Men först gjorde vi ett obligatoriskt stopp vid Lenhamna. Där du kan se havet möta horisontlinjen från landsvägen. Det är en jättefin plats, det är helt klart en av mina favoritutsikter på Möja. Vissa utsikter ser man sig inte mätt på. När jag hade gått längs med vattnet på landsvägen och gjort några fotostopp så åkte vi vidare.

Löka

Vi susade vidare längs med landsvägen och nästa stopp blev Löka. Det är en annan mysig liten by på Möja. Först tog vi en promenad på Lökaön och gick genom skärgårdsskog bland knotiga tallar och soliga stigar. Vi kom fram till en öppen yta där vi såg en tall som ser ut att växa fram ur en sten. Vi promenerade sedan tillbaka till Löka. Min faster lämnade mig där och jag fotade lite vid hamnen innan jag begav mig ut på landsvägen igen.

Promenad längs med landsvägen

Jag vandrade längs med landsvägen och hamnade i Kyrkviken i Berg. Där stannade jag upp och tog några bilder på en tom gästhamn. Om somrarna är Kyrkviken full av båtar, men under februari låg där bara någon enstaka båt. Älskar verkligen kontrasterna som årstiderna bjuder på i skärgården.

Tillbaka mot fastlandet

Efter stoppet i Kyrkviken bjöds jag på kaffe och mina hembakade kanelbullar hemma i min fasters kök. Vid fyratiden tog jag båten in mot fastlandet igen. Jag var väldigt nöjd efter en härlig dag på en jättefin ö. Jag hade fått många fina bilder på minneskortet (som ni ser i inlägget) och jag fick tillbringa lite tid med min faster.

Inlägg skapade 319

37 svar på “Från Ramsmora till Möjaström

1. Möja är väldigt välbekant för oss från alla år vi hade segelbåt. Vi har varit mycket här i trakten, dock ingen vinter. Men vår, sommar och höst + senhöst. Hög igenkänningsfaktor i bilderna. Ibland hade vi med cyklar och har cyklat runt. Fint även att ta Waxholmbåten ut och ha med cyklar vilket vi också gjort många gånger. Men inte vintertid. Skulle gärna ta en tur hit ut just under vintern.
    Stort tack för turen, de vackra bilderna och den fina promenaden.

1. Vad kul att du varit mycket på Möja också och att du känner igen dig i bilderna! 😀 Jag har varit där året runt, men mest på sommar då vi har stuga på en ö i närheten. 🙂 Vintern i skärgården är verkligen speciell och mysig på ett helt annat sätt 🙂 Sen är det så bra nu när man kommer ut med SL-kortet på båtarna 🙂
      Tusen tack för din kommentar och återigen så blir jag så glad över att du gillar bilderna! 😀

2. Så fint med alla sjöbodar och faluröda stugor ❤️ älskar bilden med bryggan tagen i motljus ❤️ Härliga bilder ❤️

1. Jamen visst är det charmigt med de röda husen i olika storlekar 😀 Tack så jättemycket!! 😀

3. Vilken härlig utflykt och rundtur på Möja. Mycket trevligt att se bilderna för själv har jag aldrig varit där. Så fint det ser ut.

1. Tusen tack, kul att du gillar bilderna och rundturen, det är verkligen en fin ö 😀

1. Jamen visst vore det härligt med sommar, men ser fram emot att få vara ute i naturen under våren först när allt ljus och alla blommor börjar komma tillbaka 😀 Tusen tack, kul att du gillar bilderna 😀

1. Ja, det var verkligen jättemysigt! En otroligt fin ö 😀 Tack så jättemycket, kul att du gillar bilderna! 😀 Kram

4. Så otroligt vackert det ser ut där!!! Underbara bilder med underbara motiv! Mysigt att avsluta med dina hembakade bullar och kaffe hemma hos din faster. Hoppas du får en fin helg fina du! Stor kram ?

1. Ja, det är en ö med många fina små guldkorn 😀 Och det var verkligen skönt att avsluta turen med hembakade bullar hos min faster! 😀 Tack detsamma!! 😀 Kramar

1. Det är en väldigt fin ö 😀 Hon bor på den ön så det är en lyx att komma dit och hälsa på 😀

5. Jag tänkte att allt var i realtid och fick lite tur-panik, så blir himla glad att se att det var 2019. Bara för samvetet alltså XD Det ser lika underbart ut som alltid såklart!

1. Haha, ja det hade varit lite väl mycket utflykter att hinna med då 😉 Sen hann jag med en del på sportlovet. Men på torsdagar nu har jag tidsinställt en del tillbakablickar 😛 Tusen tack för din kommentar, det var en väldigt fin dag 😀

1. Ja, det var en jättemysig utflykt 😀 Tack så jättemycket, kul att du gillar bilderna! 😀 Du kanske får vägarna förbi någon gång 😛 Finns många fina öar i Stockholms skärgård 😛 Ha det jättebra du också! 😀

6. Tusen tack! 😀 Kul att du gillar bilderna och inlägget och att du lärde dig något nytt 😀