Sommar i skärgården

Under sommaren har vi varit i skärgården vid tre tillfällen och totalt tre veckor. Många dagar har varit den andra lik med sol och bad. Istället för att skriva dag för dag i det här inlägget så skriver jag i stora drag under varje rubrik. Jag tror det blir lättast och inte så enformigt då de flesta dagar var ganska lika med bad, bus och blåbär.

Det finns tre hus där vi har stugan. Mina föräldrar har ett hus och i de två andra husen huserar också släktingar till mig. Under sommaren har de också varit ute i sina hus så det har varit full fart med några av barnens sysslingar också. Det är så kul att det springer barnfötter på stigarna igen och att stranden används mer igen.

Hur som helst, det här blir ett lite annorlunda blogginlägg för att vara på den här bloggen då det inte är en utflykt/resa/vandring utan tre perioder av mest bara-vara-stunder. Men som jag ändå vill föreviga på det här sättet (sen kommer jag såklart göra fotoböcker för privat bruk också).

Båtturer tur och retur Strömkajen

De två första gångerna vi åkte ut tog vi Waxholmsbåten från och till Strömkajen med barnen. Det var smidigast då vi inte hade bilen (parkeringen där vi måste ställe bilen annars är alldeles för dyr, ca 200kr/dygn). Då är båten från Strömkajen på ca 150kr/vuxen mycket billigare. Den tredje gången vi åkte ut lånade vi mina föräldrars parkeringsplats då de inte var ute, så då blev båtresan ungefär två timmar kortare vilket var väldigt skönt. Emil hade ganska mycket jobb på båten att rasta Valter som tyckte att det var roligt att gå runt runt. Han satt bara still korta stunder när vi åt. Han satt stilla en stund också när han tittade ut genom fönstret eller läste böcker (pixiböcker är perfekt att ha med på resa).

Sol och bad

Nästan varje dag var vi åtminstone någon stund på stranden. Badade, lekte i sanden och fikade. Vi hade även en barnpool uppe vid stugan där vi hade lite varmare vatten. Första veckan vi var ute så var det bara runt 15 grader i viken, andra och tredje veckan hade det ökat till runt 20 grader (då badade jag).

Valter och katten

Selma, min katt, flyttade ut till stugan strax innan midsommar och har mycket tack vare mina föräldrar kunnat vara där under hela sommaren. Valter tyckte att det var mysigt att träffa henne igen och jag tror att Selma tyckte det var mysigt att träffa oss igen.

Tyvärr skadade Selma benet då hon ramlat ner från sitt favoritsovställe en natt. Nu haltar hon men det har blivit bättre. Som tur var kunde vi rådgöra med veterinär via en app. Så hon kunde fortsätta vara där ute som planerat och hon kunde fortsätta fånga möss. Nu är hon dock hemma hos oss i radhuset igen.

Bygga

Mina föräldrar håller på att bygga ut vår stuga på ön så det ska bli större sovrum så att vi alla ska få plats i den stugan (nu sover Emil, jag och barnen i en annan stuga). Emil la plåttaket nu i sommar. Sen byggde han en gungställning som blev populär hos de större barnen (Valter är inte jättepigg på att gunga). Morfar byggde även staket och grind runt uterummet så att det blev lite mer barnsäkert. Valter tyckte att det var spännande och skulle hjälpa till lite.

I blåbärsriset

Valters stora upptäckt i år var att det växer blåbär på buskarna i skogen. Varje dag skulle vi ut och plocka blåbär tyckte han. Han visade tydligt att han ville ha på sig skor och hatt. Ibland tog han med sig en liten hink och pekade mot blåbärsriset. Han tyckte också om att gå in i trädgårdslandet med mormor där det växte både smultron och potatis. I växthuset var det också spännande med gurkorna.

Strömavbrott, regn och algblomning

En natt blev det strömavbrott på hela ön. Dessutom regnade det och var väldigt grått, så det var ganska mörkt. Mat och kaffe fick vi tack varje gasol och grill. Min pappa har även ett elverk som vi kunde starta för att få upp färskvatten. Sen tänkte vi hämta upp havsvatten för att bada Valter, men när vi gick ner till viken så såg vi att det var algblomning. Typiskt. Strömmen kom tillbaka först på eftermiddagen och algblomningen försvann från vår vik någon dag senare.

Möja

En dag tog vi båten över till Möja. Min faster mötte upp oss vid bryggan med sin hund. Hunden skällde på oss, Valter stod och skällde tillbaka, det såg jätteroligt ut. Sen lämnade min faster hunden hemma och vi gick till Hamnbaren för att äta pizza. Vi passade även på att handla på affären.

Födelsedagsfiranden

Under juli blev det också två födelsedagsfirande. Dels Emil som fyllde år och dels barnens syssling som fyllde ett år. Det blev såklart kalasfika.

Besök

Min svägerska, hennes man och tre barn kom och hälsade på en helg i skärgården. Vi hade Emils femåring hos oss också. Det var full fart med lek och bus. Gungorna användes flitigt. Det blev såklart en massa bad också.

När Emil, jag och barnen var själva i stugan kom ett kompispar ut och hälsade på oss med sin ettåring. Det var full fart i ett dygn med massa bus och bad. Väldigt roligt och mysigt. Mina föräldrar hade också ett par kompisar på besök något dygn vid ett annat tillfälle.

Familjefoto

En förmiddag klädde vi oss i lite finare kläder för att ta familjebilder. Jag tittade ut en okej plats. Jag ställde in kameran. Min pappa tog bilder på oss alla fem (som jag inte tänker visa här då jag inte är säker på om jag kan visa ansiktet på Emils femåring). Bilden här nedanför på mig och barnen tog Emil. Det är så värdefullt att ha finare familjebilder tycker jag, men ganska svårt att få till själv.

Sen när vi gick in i stugan igen la jag Otto på en fårskinnsfäll och tog några bilder på honom. Valter kom också och ville gosa med lillebror.

Kvällsmys

Det blev några mysiga kvällar med lite kvällsbad (okej, jag badade faktiskt inte på kvällen) och en eld som sprakade i eldfatet.

Naturfotografier

Jag tycker ju verkligen om att fota natur. Det är svårt att få till när man har två små barn och bara är i stugan och de gulligaste motiven är ju barnen. Men jag hade lite som mål att fota lite natur också vilket jag ändå tycker att jag fick till. Jag avslutar därför det här inlägget med lite blandade naturfoton som jag tog under våra skärgårdsveckor.

Lite filmklipp

Det blev inte alls mycket filmat från vår skärgårdsvistelse, men en liten kort vlogg blev det.