Glamping i vikingatiden

Birka och Hovgården – Ett världsarv

Birka på Björkö och Hovgården på Adelsö är ett av Sveriges världsarv. Det togs upp som världsarv av UNESCO år 1993 med motivering att det var områden som var välbevarade platser som var viktiga handelsplatser under vikingatiden. Man brukar säga att Birka var Sveriges första stad och hade runt 700 invånare under storhetstiden.1

Hovgården

Äventyret började med en bilresa mot Hovgården på Adelsö där vi ställde bilen. Hovgården är en del av världsarvet tillsammans med Birka. Det var väldigt varmt och svettigt. Vi tog en stig genom hagen mot bryggan. Det var kanske inte superlätt med barnvagnen men det fungerade. Sedan ställde vi barnvagnen vid bryggan och gick upp till ruinerna efter det medeltida Alsnö hus som uppfördes under 1200-talet av Birger Jarls söner2. Där åt vi lite mellanmål och drack kaffe i skuggan. Från kullen såg vi ut över gravhögar, Mälaren och Adelsö kyrka (som är från 1100-talet).

Mot Birka

När vi kom tillbaka till bryggan hade några fler väntande passagerare också dykt upp. Man märkte när båten sen kom för alla (inklusive jag) skulle föreviga ögonblicket. Så turistigt egentligen. Båtresan till Birka från Hovgården tog ungefär en kvart. När vi kom fram till Birka så mötte vi en tjej som frågade om det var vi som skulle glampa (de visste att vi skulle komma med två småbarn så det var nog lätt att gissa att det var vi). Hon sa att vi kunde få tillgång till tältet tidigare om vi ville då vi var de enda glampinggästerna för natten. Det uppskattades väldigt mycket. Vi gick in på museet en stund när hon gjorde i ordning tältet.

Museet

Det ingick inträde till museet både i glampingen och i båtresan (som man bokade var för sig). Det som var bra var att man då fick gå in i museet hur många gånger som man ville. Jag uppskattade det då det är mycket att information att läsa och då var det skönt att kunna beta av lite i taget. Sen tyckte Valter också att det var spännande att gå runt där, speciellt att titta på de uppstoppade fåglarna som hängde på väggen (skymtas på högra bilden).

Glampingtältet

Sedan fick vi tillgång till tältet. Emil hittade byggnadstekniska skavanker som han tyckte var fula. Det var nog ingenting som jag skulle ha tänkt på om han inte sagt det. Förutom att golvet lutade lite. Men tältet var fint. Sängarna sköna. Valter tyckte att det var väldigt spännande. Vi hade utsikt över Mälaren genom träden från altanen. Rofyllt och fint.

Badstranden

När vi kikat in tältet gick vi till badstranden. Jag var inte jättesugen på ett dopp även om vattnet kändes ganska varmt. Emil och Valter badade. Det var väldigt långgrunt så det var barnvänligt.

Vikingabyn

Sen fick Valter sova lite i selen på Emil. Vi gick och spanade in den rekonstruerade vikingabyn. Några hus byggda med de tekniker de använt sig av under vikingatiden. Några båtar låg också vid bryggan. Väldigt mysigt tycker jag. Det fanns höns och getter där också.

Ansgarskorset

Därefter blev det en promenad upp till Ansgarskorset. Det restes år 1834 till minne av missionären Ansgar som kom till Birka på 800-talet. Hans mission på Birka gick kanske inte som önskat så han fick återkomma några år senare, men det gick inte heller jättebra.2 Men på Borgberget mitt i den gamla fornborgen står i alla fall korset till minne av honom. Fornborgen ligger på öns högsta punkt och har en jättefin utsikt över Mälaren. Borgvallen är på sina ställen tre meter hög och den har tre portar.3

Promenad runt ön

Efter det promenerade vi runt ön på en grusväg. Vi passerade först ”Svarta jorden”. Det sex hektar stora området är där lämningarna efter Birkas stadsbebyggelse är. Det kallas den ”svarta jorden” då jorden är svart efter alla gamla avfallsrester och aska. Det är här man har gjort många utgrävningar.5

Sedan såg vi på håll Ansgarskapellet torna upp vid skogsgränsen. Dit gick vi också och kikade inne i det lilla kapellet. Kapellet byggdes 1929-1930 till minne av missionären Ansgar. Det är byggt på en tomt som är avstyckad från Björkö gård.6 Björkö by har anor från 1300-talet och under 1500- och 1600-talet fanns där fyra gårdar. Men det sker stora förändringar i byn under sekelskiftet.7 Idag bor det nio personer på Björkö.

Middag på Särimner

Vid 18-tiden var det dags för middag. I glamping-paketet ingick det tvårättersmiddag. Vi valde förrätt och huvudrätt. Till förrätt tog jag en västerbottenpaj och Emil en toast Skagen. Till huvudrätt tog jag oxkind med rotfruktsgratäng och Emil en ”Tors hammare” (fläskklubba) med rostade rotfrukter. Det var väldigt gott.

God natt

Efter middagen passerade vi badstranden. Valter fick ta sig en litet kvällsdopp (han älskar att bada). Sen gick vi tillbaka till tältet och nattade Valter. Han var ganska svår att natta den kvällen då det var så mycket spännande att titta på tyckte han. Men till sist somnade han. Då satt Emil och jag en stund ute på altanen utanför tältet och myste innan vi också gick in och la oss. Valter sov mellan oss och Otto i vagnen bredvid min sida av sängen.

Frukostkorg

Vid niotiden kom frukostkorgen. Jag hade fått sovmorgon för Otto hade tyckt det varit en bra idé att vara vaken en del av natten (han sov väldigt mycket dagen innan). Emil och Valter hade dock hunnit vara uppe ett bra tag så de hade ätit lite frukost innan frukosten. De hade även badat och lekt. Hur som helst, så kom frukostkorgen med mackor, yoghurt, juice och kaffe. Vi satt på altanen utanför tältet och åt.

Den svarta jorden

Efter frukosten bestämde vi oss för att ta en promenad till den ”svarta jorden” igen. Testade att gå lite inne i området med barnvagnen av två anledningar, dels så är selen vi har till Otto inte jätteergonomisk och dels var det väldigt soligt och han ligger mer skyddad i vagnen. Det gick okej att ta vagnen där, lite småskumpigt. Jag trodde att man skulle se mer spår av den forna vikingastaden än vad man gjorde, det var mer eller mindre bara böljande gröna kullar. Men fint ändå.

Guidad tur

I både glampingen och i båtresan ingick guidad tur på Birka. Man får följa med hur många gånger man vill och det kanske är kul att gå med olika guider. Vi gick dock ”bara” en guidad tur. Den var jättebra. Väldigt kunnig och engagerad guide. Otto sov i min sele nästan hela tiden. Valter var vaken i selen på Emil och blev lite otålig när vi stod stilla, men han skötte sig också bra. En timme med en promenad upp till Ansgarskorset med en del stopp på vägen. Helt klart värt det!

Dock tog jag inga bilder under turen, det gick att låta bli eftersom vi promenerat runt så mycket med kameran innan.

Lättare lunch

När vi kom tillbaka från den guidade turen köpte vi en varsin pirogliknande matbit på caféet Eldrimner. Helt okej. Sen köpte vi också en glass som vi delade på.

Vi lämnar ön

Vid tretiden gick båten tillbaka. Vi klev av vid Adelsö brygga och promenerade tillbaka till bilen. Middagspausade hos ett par kompisar i Bromma innan vi körde vidare hemåt.

Bra eller dåligt?

När jag låg och nattade Valter i tältet funderade jag på vad som var värt med glampingen. För det kändes ganska dyrt med drygt 4000 kr. Sen behövde vi i för sig inte betala något extra för barnen då Valter sov mellan oss i sängen och Otto sov i vagnen.

Nu gillar jag att tälta i eget tält också och egentligen kändes det inte som en jättestor skillnad från det. Men fördelen här var väl att man slapp tänka på middag och frukost. Man fick en altan med bord. Ett större tält med golvyta. Sängarna var sköna men det hade kanske varit lite bättre med någon form av nattduksbord som man kunde lägga ifrån sig t.ex. böcker, glasögon, hörapparater på.

Den största nackdelen var nog att det var lite knepigt med bokningen. Man fick boka glampingen för sig och betala den, efter det fick man en rabattkod som man kunde använda till att boka båtresan. Jag förstår det på ett sätt då man kan åka dit med egen båt eller taxibåt. Men det kändes lite osmidigt också. Dessutom så går båtresan egentligen bara att boka tur/retur samma dag, så det fick man göra men det gick bra att åka returen dagen efter. Sen så känns det extra dyrt också för först ska man betala boendet och sen vid nästa steg så är det några hundralappar till som ska betalas. Så ca 3700kr för glampingen och sedan 600kr till för båtresan till/från Adelsö på 15 minuter. Sen kan man ju räkna in bensin till Adelsö hemifrån och lunch som inte heller ingick.

På det stora hela var det nog värt det, för det var väldigt skönt att få ett dygn på Birka, lite lugnare tempo att utforska ön i och även när det är mindre folk. Det är en väldigt fin natur med böljande landskap. Det är också väldigt kul att få ta del av historian på plats. Också välbehövligt att komma iväg lite och bara vara. Det var väldigt mysigt. Dessutom blev jag väldigt pepp på att tälta mer med barnen nästa sommar. Kanske testa någon mer glamping men mest att använda vårat tält igen.

Vlogg

Mellanrubriken säger väl egentligen allt. Här är en vlogg från vårt äventyr på Birka.