Bland världsarv och nationalparker – en roadtrip

Under september åkte vi på roadtrip under en veckas tid. Det blev en härlig blandning av natur, kultur och historia. En hel del bilder och videoklipp. I det här inlägget så sammanfattar jag vår resa med våra två små barn. Sedan kommer det några inlägg som djupdyker lite mer i vissa delar.

En Hälsingegård

Lördagen den 14 september

Vi äter frukost i lugn och ro hemma. Packar in allt och alla i bilen sen brummar vi iväg norrut. Efter ett tank- och lunchstopp i Gävle så åker vi vidare mot Söderhamn. Strax söder om Söderhamn finns nämligen en hälsingegård som är en av de sju hälsingegårdarna som finns på världsarvslistan. På den gården skulle vi sova. Här tänker jag att jag gör en djupdykning i ett annat inlägg.

Nationalpark och ödemark

Söndagen den 15 september

Efter en skön natt på hälsingegården packar vi ihop igen och styr västerut. Det blir ett lunchstopp i Alfta utanför en annan hälsingegård (som dock inte är med på världsarvslistan). Sedan kör vi vidare mot Hamra nationalpark och Svartåentrén. Där vandrar vi en sträcka och mer om det kommer i ett annat inlägg.

När vi vandrat i Hamra nationalpark åker vi till ett ställe som heter Noppikoski. Det ligger i Orsa Finnmark i nordöstra Dalarna. Ortsnamnen har finskt ursprung då det invandrade många finnar till området under 1600-1800-talen. Hur som helst, där hämtar vi en nyckel till en stuga som ska ligga mitt ute i ingenstans, utan el, vatten och täckning. Vi följer vägbeskrivningen längs med en grusväg och vi hittar fram till den lilla stugan. Vi lagar mat på gasolspisen, eldar i kaminen för att få upp värmen. Passar Valter så att han inte går för nära kaminen. På kvällen när Valter hade somnat satt vi och spelade kort i skenet av stearinljus.

Två nationalparker

Måndagen den 16 september

Vi lämnar nyckeln i Noppikoski sen kör vi till Hamra nationalparks huvudentré för att se mer av den nationalparken. Det är även där den ursprungliga delen av nationalparken ligger, den som grundades 1909. Sedan dess har den utvidgas. Men mer om det besöket i nästa inlägg.

På eftermiddagen kör vi vidare mot Sonfjället till entrén vid Nyvallens fäbod. Där installerar vi oss i en av fäbodarna som vi hyrt för de kommande tre nätterna. Också väldigt enkelt utan el. Men vi hade rinnande kallvatten i kranen. Mer om vår vistelse i Sonfjället blir i ett annat inlägg.

Fjällvandring

Tisdagen den 17 september – onsdagen den 18 september

I två hela dagar hängde vi i Sonfjället. Det blev några kortare turer och en långtur. Jag tänker att jag inte skriver så mycket mer om det här och nu, men det kommer upp i inlägg lite längre fram (som jag då också länkar härifrån).

Fäbovallar i Dalarna

Torsdagen den 19 september

Det var dags att lämna Sonfjället. Vi körde söderut och lade upp planen för dagen då vi skulle ner mot Orsa. Halvvägs mellan Sonfjället och Orsa skulle vi passera en till Hälsingegård (som är med på världsarvslistan) så där bestämde vi oss för att stanna och äta lunch.

Där på parkeringen märkte vi också att vårt ena däck hade tappat lite luft. Det ställde till det lite för vidare körning och vi var tvungna att stanna efter 30 minuter och det påverkade Valters tupplur. Macken vi skulle stanna vid var stängd men som tur var stannade en tysk man med sin husbil samtidigt som oss och han hade en luftpump i bilen som vi fick låna.

Sedan körde vi vidare mot Fryksås strax norr om Orsa och därefter till Fyriberg där vi skulle sova i en fäbod. Mer om det i ett inlägg längre fram.

Konsthistoria

Fredagen den 20 september

På fredagen åkte vi till Sundborn för att besöka Carl Larsson-gården. Något jag velat göra sen jag var liten. Jag var där när jag var kanske sju eller åtta år. Men jag har velat åka tillbaka då jag tyckte att huset var så häftigt, speciellt trappan som man kunde gå ur från flera olika håll och luckan från Carls sovrum ner till verkstan. Det var otroligt kul att se det med vuxna ögon. Vi hade också tur att det bara var vi och ett annat par på visningen av gården. Valter skötte sig också exemplariskt i selen och var nöjd hela tiden, Otto sov i sin sele. Jag kan också tipsa om dokumentären om Karin och Carl Larsson som finns på SVTplay, den är jättebra. Jag såg den i våras och nu sen vi kom hem från roadtripen har jag sett den igen med Emil.

Därefter tog vi en promenad i Sundborn och handlade lite inför kvällen. Sedan åkte vi vidare mot Falun där vi skulle bo i ett gästhus på en gård strax utanför staden. Väldigt mysigt och så lyxigt med en dusch. Det var första duschen på en vecka.

Ett världsarv

Lördagen den 21 september

Efter en lugn morgon packade vi ihop och åkte till Falu koppargruva. Ännu ett världsarv. Där fikalunchade vi och promenerade runt. Mer om det i ett annat inlägg.

Därefter åkte vi till min mormor som bor mellan Falun och Gävle. Där mötte vi även upp mina föräldrar. Sedan fikade vi prinsesstårta eftersom min mormor fyllde år i dagarna. Till sist åkte vi till boendet vi hade för natten. Övervåningen på en sekelskiftesvilla i Torsåker som vi delade med mina föräldrar. Vi åt middag på Gästis i Torsåker och det var fantastisk mat. På kvällen satt vi i köket i den gamla villan och spelade kort.

Hemresan

Söndagen den 22 september

Det var dags för hemfärd vilket kändes väldigt skönt. Tanken var först att stanna vid Gysinge och luncha men det var lite brist på öppettider där så vi åkte till en pizzeria i Tärnsjö. Det var jättegod pizza där. Sedan åkte vi sista biten hem och kom hem runt 14-tiden på söndagen. Landade hemma väldigt nöjda efter en fantastiskt bra vecka.

Kommande blogginlägg och Youtube

Det finns fler inlägg med djupdykningar i vissa stopp och tre filmer. Länkar till blogginläggen finns här nedanför och jag lägger även on Youtube-vloggarna som kom till under resan.

Rubriker på blogginlägg från roadtripen:

• Kulturhistoria och världsarv i Hälsingland
  • Urbergsbassäng i björntäta områden
  • Barrurskog och myrlandskap
  • Höst på fäbovallen
  • Vandring på höstfjäll
  • Fäbovallar i Dalarna
  • Gruvhistoria och världsarv

Youtube-filmer

Det kommer också komma tre vloggar från resan. Jag lägger in dem här allt eftersom men du kommer såklart också att hitta dem på min Youtube-kanal.