Sveriges landskap

Det finns mycket fin natur i Sverige som är tillgänglig tack vare Allemansrätten. Under de senaste åren har jag blivit mer och mer intresserad av att se den fantastiska variationen av naturen vårt land bjuder på. Genom att göra utflykter och vandringar med kameran så delar jag med mig av mina större och mindre äventyr här. Men för att sortera lite geografiskt var inläggen är ifrån så har jag utgått från att kategorisera inläggen efter landskap.

Landskap

Sverige har 25 landskap. De saknar idag (sedan medeltiden) en administrativ betydelse. Landskapen har dock en historisk politisk förankring som även är kulturell och geografisk. Många människor identifierar sig fortfarande efter landskapsindelningen. Jag valde att dela in bloggens kategoerier efter landskap för att jag tycker att det är finare namn än länen.

Stockholms län

Det är dock lite knepigt det där med landskap, speciellt när det är platser som ligger på gränsen mellan två landskap. Då kan det vara svårt att hitta exakt information om vilket landskap som platsen tillhör. Speciellt i Stockholm som har bitar som ligger i Uppland och i Södermanland. Eftersom jag bor i Stockholmsområdet och gör majoriteten av utflykterna just där så har jag även en kategori som heter Stockholms län. Det är också för att enkelt kunna tipsa om fina ställen i Stockholmsområdet på ett samlat ställe.

Platser som jag har besökt

Målet är att så småningom ha gjort utflykter och vandringar i samtliga 25 landskap. Tack vare vår sommar-roadtrip 2021 bockade jag av väldigt många landskap. Men några har jag kvar. Här nedan finns en lista på landskapen samt länkar till de utflykter/vandringar som är gjorda i respektive landskap.

Blekinge

Har varit en kortis i Karlshamn när vi var på roadtrip i september 2023.

Bohuslän

Ett landskap som jag velat besöka sedan jag gick i mellanstadiet och läste om olika landskap. Jag lockades av de runda klipphällarna och att landskapsdjuret är knubbsäl (som jag tycker är så gulligt). Nu har jag haft möjlighet att utforska delar av landskapet eftersom min sambo kommer från södra Dalsland.

Läs mer om mina äventyr i Bohuslän.

Dalarna

När jag var tio hade jag en framtidsdröm om att bo i Dalarna. Jag vet inte riktigt vad det grundade sig på, kanske romantiseringen av landsbygden. Det finns fortfarande mycket kvar för mig att uppleva med kameran i Dalarna.

Läs mer om mina äventyr i Dalarna.

Dalsland

Ett lite bortglömt landskap. Det landskap som min sambo kommer ifrån. Jag har mest varit hemma på hans barndomsgård men jag vill väldigt gärna uppleva flera naturreservat och nationalparken som finns där.

Läs mer om mina äventyr i Dalsland.

Gotland

Jag har ännu inte besökt den stora ön Gotland. Men jag har varit på Gotska Sandön som ligger i landskapet Gotland, 40 km norr om Fårö. Någon gång ska jag väl besöka Gotland och Fårö också.

Gotska Sandön är en pärla i Östersjön med milslånga sandstränder, en helt magisk liten ö.

Läs mer om mina äventyr på Gotland.

Gästrikland

Landskapet där min mormor bor så där har jag varit mycket under hela min uppväxt. Däremot har jag inte åkt runt och vandrat där (än).

Läs mer om mina äventyr i Gästrikland.

Halland

Ett landskap på Västkusten som jag besökte för första gången i vuxen ålder när jag hälsade på min då blivande sambo. Fina naturområden och långa sandstränder.

Läs mer om mina äventyr i Halland.

Hälsingland

Ett landskap som alltid legat nära mitt hjärta. Min mormor och morfar kommer därifrån och mamma har indoktrinerat mig med att Hälsingegådar är bland det finaste som finns.

Läs mer om mina äventyr i Hälsingland.

Härjedalen

Jämtland

Lappland

Ett otroligt stort landskap med mäktiga vyer och fantastisk natur. Ett landskap jag mer än gärna åker tillbaka till för det finns så mycket att se.

Läs mer om mina äventyr i Lappland.

Medelpad

Norrbotten

Ett landskap i nordöstra Sverige på gränsen till Finland. Där har jag varit en del då en av mina gamla gymnasiekompisar bor där.

Läs mer om mina äventyr i Norrbotten.

Närke

Ett litet landskap mitt i landet (höll jag på att skriva innan jag insåg att det ligger för långt ner för att vara i mitten).

Läs mer om mina äventyr i Närke.

Skåne

Sveriges sydligaste landskap. Jag har i princip bara varit i västra delarna av Skåne och där är det inte alls så platt som jag tänkt att det skulle vara. Otroligt vackert vid skånska kusten.

Läs mer om mina äventyr i Skåne.

Småland

Trolska fina Småland. Jag minns när jag var barn och vi åkte runt bland sjöarna och skogen i Småland. Jag känner att det finns mycket mer att upptäcka där också.

Läs mer om mina äventyr i Småland.

Södermanland

Landskapet som jag bor i. För södra Stockholm ligger i norra Sörmland. Här har jag alltså varit väldigt mycket på det sättet. Däremot har jag varit lite sämre på att upptäcka andra delar av Södermanland än just de som ligger i Stockholmsområdet.

Läs mer om mina äventyr i Södermanland.

Uppland

Landskapet där jag växte upp då jag växte upp i norra Stockholm och det ligger i södra Uppland.

Läs mer om mina äventyr i Uppland.

Västergötland

Där har jag mest bara åkt igenom när jag åkt till sambons föräldrahem. Det är också ett ganska stort landskap. Tivedens nationalpark ligger i vid landskapets nordliga gräns.

Läs mer om mina äventyr i Västergötland.

Västerbotten

Västmanland

Ett landskap som jag tycker känns lite anonymt och som jag mest bara har åkt igenom. Men jag har stannat där och besökt några gruvor, bland annat Sala silvergruva.

Läs mer om mina äventyr i Västmanland.

Värmland

Ångermanland

Landskapet med Höga kusten som är ett världsnaturarv. Dit vill jag mer än gärna åka tillbaka för fler naturupplevelser.

Läs mer om mina äventyr i Ångermanland.

Öland

Sommaren 2021 var första gången jag åkte till Öland utan några direkta förväntningar. Men oj vad jag blev positivt överraskad. Vilken natur och variation på natur. Södra och norra Öland bjöd på så olika natur men låg ändå väldigt nära.

Läs mer om mina äventyr på Öland.

Östergötland

Landskapet där jag bodde i sju år när jag pluggade till lärare och blev kvar och jobbade lite till. Då åkte jag inte runt och fotade lika mycket som nu. Men en del äventyr har det blivit där också.

Läs mer om mina äventyr i Östergötland.

1.Nationalencyklopedin, landskap. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/landskap (hämtad 2022-05-01).

Skriv din sökning ovan och tryck enter för att söka. Tryck escape för att avbryta.