Julmarknad på Dalarö

Inte alls på humör

Jag är egentligen inte ett så stort fan av julmarknader. Tycker att det brukar vara väldigt mycket folk och jag är inte så intresserad av att köpa saker som säljs på marknader. Jag var inte heller sugen på att lämna lägenheten då jag var förkyld och det var rätt gråruggigt ute. Men jag åkte ändå till julmarknaden på Dalarö en lördag i december.

Framme på Dalarö

Bussen landade vid Dalarö torg vid tjugo i ett på lördagen. Jag hoppade av och då var man nästan mitt i julmarknaden. Istället för att gå in bland stånden på torget valde jag att gå ner mot hamnen. På väg ner till bryggan passerade jag Ornö Brödbod & Deli som hade ett bord där de sålde sina godsaker. Jag stannade där och pratade med Jimmy och Marie ett tag innan jag traskade vidare. De är så trevliga. Vi pratade lite Ornö och om när jag besökte den ön i somras. Jag fick även lite tips på hur jag kunde gå runt på Dalarö.

Strosa bland fina hus

Jag gick in bland husen. Det var smala grusvägar mellan några av husen. Jag hittade även upp på Lotsberget och där bjöds det på en väldigt fin utsikt. Solen lyste upp de ganska mörka molnen. Sedan fortsatte jag gå på vägarna. Det var så mysigt att bara strosa runt där bland alla fantastiskt fina gamla trähus och sen att se havet skymta lite hela tiden. Men förkylningen gjorde sig påmind för jag blev så andfådd av att gå upp för backarna, vilket jag inte brukar bli.

Julmarknaden

Efter en timmes promenad hamnade jag vid Dalarö torg igen och gick in bland marknadsstånden. Det fanns en hel del fint och jag gillar det lokalproducerade, men jag köpte ingenting där.

Hemfärd

Efter en och en halv timma på Dalarö hoppade jag på bussen tillbaka mot Handen. Väldigt nöjd med min lilla utflykt. Så skönt att komma ut lite och inte bara sitta hemma i lägenheten. Tänk vad jag har det bra som bor nära så många fina platser.

Inlägg skapade 319

35 svar på “Julmarknad på Dalarö

1. Ja, det är väl lite sådana tider nu och jag är lite dålig på att vara hemma och vila 😉 Men förkylningen går nog över snart 🙂

1. Ja, det är jättemysigt om det är lite snö och någon levande eld, nu var det mer mysiga omgivningar och inte så mycket julkänsla 😛 🙂

1. Vilka vackra bilder 🙂 Jag brukar aldrig köpa något heller på julmarknaderna och har inte varit på någon sedan barnen var små. Det var mest för att vi hade det som tradition då. Krya på dig kram

1. Tusen tack Lisa! 😀 Det var längesen jag var på julmarknad också, det var nog när jag var liten vi åkte iväg en del, fick köpa lite godis då. Tack, jag ska krya på mig 🙂 Kram

1. Tack så jättemycket! Jag har inte varit i Öregrund, men kan tänka mig att det är lite liknande där 🙂

1. Härligt att du också var på julmarknad 🙂 Jag tycker inte det brukar vara så kul, men det var trevligt på Dalarö 🙂

2. Så fina bilder och så vackra små hus och gränder ❤️ Bor det folk i husen eller är det sommarbostäder? Hoppas du blivit av med förkylningen nu….

1. Ja, det var väldigt fint. Det är ganska stora villor, så jag tror det bor många där permanent. Vissa hus finns det lägenheter i också 🙂 Men de små husen är nog bara uthus 🙂
      Jag är lite hostig, annars är förkylningen mer eller mindre borta 🙂

1. Ja, det var mysigt att åka dit och strosa runt 🙂 Tack så mycket, kul att du gillar bilderna 😀

1. Ja, det var jättemysigt att strosa runt där. Man måste ju passa på att se omgivningarna också. 🙂 Hade ju kunnat stanna längre och se mer av marknaden och ta en långpromenad också, men nu blev det ganska lagom 🙂

3. Åh Dalarö! Där var det länge sedan jag befann mig, 2012 tror jag var senaste gången :’D
    Men javisst är det fint där! Och precis som du säger, bor man i Haninge har man nära till allt fint omkring. Fördelen med att inte bo centralt i Stockholm 🙂
    Jag åker till Tyresö själv om en vecka, ser så fram emot det!!

1. Det här var första gången jag strosade runt där, innan har jag bara passerat när jag ska vidare ut i övärlden. 🙂
      Vad härligt att du ska till Tyresö snart 😀

1. Tack så jättemycket Jasmine! 😀 Dalarö är verkligen mysigt! 😀 Kul att du gillar inlägget! 😀 Kram