Nya utsikter och en grotta

Det var onsdag och påsklov. Jag bestämde mig för att åka och upptäcka ett för mig nytt naturreservat. Så jag åkte till Käringboda naturreservat som ligger strax utanför Nynäshamn. Det är ett av Skärgårdsstiftelsens naturreservat dit man kan ta sig med bil.

Granskog

Från parkeringen fanns det flera utmärkta leder att välja på. Jag valde att börja med den blåa leden genom en granskog. Lite lerigt bitvis men väldigt mysigt att vara ute i vårskogen, speciellt när det titta upp blåsippor lite varstans.

Mot utsikten

Jag hade läst om att det fanns berg med en topp på 67 meter över havet och dit ville jag och spana på utsikten. Så efter en stund på den blåa leden vek jag av på den röda leden för att sedan ta en avstickare upp på berget längs en rödvit led. Det var en okej utsikt. Väldigt blåsigt på toppen var det den här dagen men det hindrade mig inte från att ta en kaffepaus där. Lite roligt var att när jag skulle hälla upp kaffet så blåste det ur koppen lite.

Skog och grusvägar

Efter min kaffepaus begav jag mig tillbaka till den röda leden som gick genom skogen och sedan ut på grusvägar. Solen sken och det var verkligen vårfriskt i luften.

Smalare stigar

När jag gått en bit på grusvägen svängde jag av på en gul slinga. Där bjöds det på smala stigar med mer lövträd. Jag gick förbi en sjö. Det var en väldigt mysig led. Som också kom ut på en grusväg igen.

En grotta med ett roligt namn

Jag hade kollat lite på kartan innan jag åkte och hade sett att det fanns en grotta i närheten som jag var nyfiken på. Den heter Rumpsaxgrottan (vet inte varför). Jag gjorde en liten avstickare från den gula leden, hittade grottan som var ganska liten och vattenfylld. Men några bilder blev det innan jag gick tillbaka till den gula leden.

Nära naturen

Jag fortsatte in i skogen igen på den gula leden. Det var relativt kuperat och slingan gick upp och ner. Väldigt roligt. Jag gillar ju lite mer den typen av vandring med lite kuperat, jag tycker att man känner sig närmre naturen då. Jag gjorde även ett till kaffestopp mitt i skogen med utsikt mot en sjö.

Upp och ner

Det var skönt att komma ut en stund på den röda ledens grusväg en kort stund efter den gula slingan då jag var ganska trött. Men sen valde jag att gå den blåvita leden som var genom skogen. Upp och ner, smala stigar. Mysigt men också rätt krävande.

Grusväg och mer skog

När jag gått en bit genom skogen igen kom jag ut på grusväg vilket var väldigt skönt. Men jag tycker ju att grusvägar kan bli ganska långtråkigt också. Så efter en kort bit på den här grusvägen valde jag att ta en grön led genom skogen och sedan en annan gul led. Jag gick på i ett ganska bra tempo och fotade inte så mycket.

Tillbaka till bilen

Efter ungefär fem timmar och 15-20 km ute i naturen var jag tillbaka till bilen. Det var väldigt skönt att sätta sig ner då. Sen körde jag tillbaka hemåt. Nöjd men trött efter dagen. Trött på ett behagligt sätt.

Jag tycker också att Käringboda naturreservat var väldigt fint. Många fina och utmärkta leder som gick att kombinera på olika sätt. Under min vandring följde jag många olika färger. Kan rekommendera det här naturreservatet.

Analogt foto

Jag fotade även upp en rulle med min Rolleiflex under den här vandringen. Rullen framkallade jag dagen efter, så här är de tolv bilderna jag tog analogt under dagen.

Karta över Käringboda

Här hittar du en karta över lederna som finns i Käringboda naturreservat.

Inlägg skapade 319

24 svar på “Nya utsikter och en grotta

1. Haha, det är verkligen mysigt att komma ut på utflykter. 67 meter var ganska högt, trodde utsikten skulle vara häftigare men det var fint 🙂

1. Tack så jättemycket! 😀 Jag har sett både mycket blåsippor och vitsippshav 😀 så fint när det börjar blomma ute 🙂

1. Tack för detta fina tips! Kärringboda kände jag inte till. Och tack för en jättefin promenad i en vacker trakt och med väldigt vackra bilder. Här had ejag gärna vandrat nu. Kanske kan vi ta oss hit när det åter går att åka kommunalt. Hoppas.

1. Jag kände inte heller till Käringboda förrän någon dag innan jag åkte dit. Letade lite nya platser och tyckte det såg intressant ut 🙂 Så kul att upptäcka nytt! 🙂 Det var väldigt fint där, kul att du gillade inlägget 😀 Jag vet inte hur det ser ut med kommunaltrafiken dit, men det borde ju gå att åka dit kommunalt när det är lämpligare tider för det 🙂

1. Det var verkligen skönt och härligt i skogen där 🙂 Så fint naturreservat 😀

2. Men så härligt!! Tack för en underbar tur i naturen. Superfina bilder och härlig berättelse! Har aldrig hört om det här naturreservatet men vi rör oss mest i Västmanland och runt Karlskoga och Hällefors. Ska lägga det här på minnet och visa för maken. För planen i sommar är att vandra i naturen och upptäcka flera platser att besöka. Tack tack!!

1. Ja, det var riktigt härligt! 😀 Kul att du gillar inlägget! 😀
      Jag hade inte heller hört talas om det naturreservatet förrän någon dag innan när jag kikade runt efter nya platser att upptäcka 🙂

1. Tusen tack, Annika! 😀 Haha, ja, jag borde haft med mig mer matsäck och gjort någon till paus 😛

1. Tusen tack för att du kikade förbi och så kul att du gillar bilderna! 😀

1. Det var en härlig dag även om den tog lite på krafterna 😛 😀 Analogt är verkligen kul, borde fota lite mer snart så jag kan framkalla igen innan framkallaren blir dålig 😉 Kram

1. Haha, javisst var namnet kul, jag undrar var det kommer ifrån 🙂 Tusen tack, det var en härlig utflykt på en väldigt fin plats 😀 Kram