Den nyaste nationalparken

När vi hade lämnar Öland och åkte vidare på vår roadtrip begav vi oss västerut. Eftersom vi planerat in några nationalparker i sommar och vi ändå mer eller mindre skulle åka förbi den nyaste nationalparken i Sverige på väg mot Västkusten så tänkte vi att det var ett bra stopp för natten. Nästa stopp på vår roadtrip blev därför Åsnens nationalpark.

Trollberget

Vi parkerade bilen vid entré Trollberget. Därefter gick vi en stig på ungefär 550 meter i skogen. Vi kom fram till en grusväg och sedan till tältplatsen. I Åsnen finns det nämligen bara en plats att tälta på.

Tält och middag

Vi slog upp tältet vid tältplatsen. Där fanns även ett fint vindskydd och väldigt fräscha toaletter. Det fanns även sopnedkast för till exempel glas och sopor. Vi lagade tortellini till middag och åt det vid sjön. Badade på kvällen och det var väldigt varmt i vattnet. Vi tog även en liten kvällspromenad och mötte ett äldre par. De var ute med sin husbil. Vi satt utanför vårt tält och pratade om olika naturområden och naturupplevelser ett bra tag, väldigt kul och trevligt.

Godmorgon

Solen gick upp tidigt. Emil råkade vakna till runt femtiden och väckte mig. Jag tog två bilder från tältet. Sedan somnade vi om.

Sovmorgon

När vi vaknade den andra gången på morgonen var det några timmar senare gick vi upp. Gjorde kaffe och gröt till frukost. Gröten toppade vi med rostade hasselnötter och tranbär vilket var väldigt gott.

Sunnabron

När vi hade ätit upp vår frukost tog vi bilen till entré Sunnabro i samma nationalpark. Där fanns det lite fler leder att gå, även om de inte var speciellt långa. Längsta slingan är på 2,6 km men det går att kombinera slingorna. Jag tyckte dock att det var lite otydligt ibland. Många stigar var breda och lättillgängliga, lite tråkigt och tillrättalagt men naturen var fin ändå. Sen hade jag förväntat mig mer vatten och lite badmöjligheter men det var det inte gott om.

Bryggbad

Efter att ha strosat omkring ett tag hittade vi en brygga, där slog vi oss ner och åt lite matsäck. Solade lite, läste och badade. En lugn dag och avslappning innan vi for vidare västerut.

Mer från roadtripen

Nästa inlägg kommer att handla om Ramsvikslandets naturreservat som vi besökte några dagar senare. Läs en sammanfattning av hela roadtripen här.

Inlägg skapade 319

17 svar på “Den nyaste nationalparken

1. Vilket mysigt område. <3
    Men håller med om det där med att för stora/breda vägar kan förta stämningen lite när man är i nationalparker och naturreservat..

1. Ja, det var fint och kul att se stället 🙂
      Det som är bra med lite bredare stigar är väl att det är mer tillgängligt för alla. Sen föredrar jag ju själv att gå på lite smalare stigar och lite mer mitt i naturen 🙂

2. Lät himla idylliskt och väldigt trevligt! Trist dock att det inte fanns gott om badplatser på ena stället, men låter i övrigt som om ni fick en trevlig stund på nationalparken 🙂

1. Det var det också 🙂 Vi åkte ju egentligen inte dit för att bada utan för att se nationalparken, och tur ändå att vi kunde sitta på bryggan och bada därifrån 🙂 Så det var ju bra 🙂

3. Kul att läsa lite om, och se fina bilder från, Åsnens nationalpark. Vi hade tänkt åka dit i somras när vi var i Småland men sedan räckte tiden inte till. Kanske blir det nästa sommar istället.

1. Ni får försöka åka dit en annan gång istället, det var en fin liten nationalpark. Nu sist vi åkte förbi Småland besökte vi Store Mosse nationalpark, den gillade jag lite mer 😛 🙂