Bergsklättring och slottsbesök

Gröna kullar

Efter en riktigt god frukost begav vi oss ut på äventyr. Det var så fina landskap som susade förbi utanför bilfönstret. Försökte mig på att ta en bild genom rutan men det gör det inte riktigt rättvist.

Klättring

Planen för förmidagen var att klättra. Jag som är höjdrädd var skeptisk (det syns på bilden, haha) men sa att jag kunde titta hur det såg ut. Så på med selar och hjälm. Sedan gick vi upp för en brant. Där valde jag att avbryta när jag såg klippväggen. Jag skulle inte fixa det. När man hade klättrat upp så skulle man dessutom gå över en smal bro. Jag avbröt och gick tillbaka till bilen och lämnade min utrustning. Emil och hans kompis klättrade vidare. Vi skulle ses lite längre bort en stund senare.

På marken

Jag stannade alltså kvar nere på marken. Det tog kanske en timme innan jag mötte upp Emil och hans kompis vid en damm. Där vandrade vi en bit upp längs med vattnet och tittade på utsikten. Sedan vände vi tillbaka och började gå nerför igen. Först på en väg och sedan på en smalare stig. Efter det smala stigen nerför så klättrade Emil och hans kompis uppför igen. Jag gick längs med vägen till parkeringen.

Parkeringen

När jag kom fram till parkeringen fick jag vänta en liten stund. Emil var jättenöjd att han fick klättra och jag var jättenöjd med att slippa. När Emil och hans kompis kom tillbaka till parkeringen åkte vi därifrån.

Lunchstopp

Efter ett lunchstopp med en fantastisk god gulaschsoppa och sedan en sallad med kött.

Mot ett slott

När vi hade ätit klart styrde vi vidare mot ett slott. Vi åkte till slottet Pernštejn. Parkerade och vandrade sedan upp till det gamla slottet. Slottet har anor från 1200-talet och ligger på ett berg ovanför byn Nedvědice, ungefär 40km nordväst om staden Brno. Under 1400-1600-talen så stärktes slottets ställning och fungerade även som en fästning. Sedan dess har slottets utseende inte ändrats så mycket förrän på 1800-talet.

Slottsträdgården

Vi gick betalade för biljetter för att komma in i slottsträdgården som ligger i en sluttning. Den var väldigt fin med sina gångar och utsikten. Man kunde se slottet väldigt fint från trädgården också. Precis i slutet av vårt besök så började det regna lite smått och när vi kom tillbaka till parkeringen så ökade regnets styrka. Väldigt bra tajmning och fin utflykt.

En kväll på byn

Efter att ha ätit pizza i lägenheten begav vi oss ut på byn för att ta en öl på en lokal pub. Det var väldigt mysigt, det kändes nästan som att vara hemma hos någon. Vi hade också med oss en kortlek så vi satt och spelade lite kort där.

Inlägg skapade 319

21 svar på “Bergsklättring och slottsbesök

1. Tack så jättemycket! 😀 Vi hade verkligen en bra semester. Vi flög till Wien 25 maj och åkte till Tjeckien 26 maj, sen åkte vi tillbaka till Wien 28 maj och flög hem 29 maj tidigt på morgonen 🙂

1. Det ser helt overkligt ut! Vilka miljöer!
    Det ser ut som ett ställe man hade kunnat spela in delar av Game of Thornes där 🙂

1. Jag bergsklättrade inte, jag stod över p.g.a. att jag är höjdrädd. Tänkte kanske pröva men det gick inte. Emil och hans kompis klättrade dock 😀 Jag stannade på marken och fotade 🙂
      Det var verkligen ett fint slott 🙂 Kram

2. Vilka fantastiska bilder! Att röra sig i naturen är underbart! Jag hade gärna testat klättring om det inte hade varit för mitt knä.

3. Jag hade också avstått klättringen. Det fanns ju trots allt så mycket fint att se på marknivå. Slottet gillade jag verkligen. Håller med Ann om att det ser ut som en perfekt inspelningsplats.

4. Vilka äventyr och vacker miljö.
    Bergsklättring är något jag inte gjort, men det verkar spännande, fast jag är nog lite för gammal för det nu ,men vem vet.
    Härligt gammalt slott.
    Skön lördag!

1. Ja, det var en bra dag med blandade äventyr! 😀 Jag kommer nog aldrig bergsklättra om inte jag mirakulöst slutar vara höjdrädd (men det har bara blivit värre) 😉