En weekend – två länder

Sista helgen i maj hade vi långledigt. Dels för att det var Kristi Himmelsfärd men också för att jag fick kompa ut onsdagen. Emil är ju ganska fri i hur han jobbar då han har sitt egna företag. Vi hade bestämt oss för att åka iväg på en resa. Först funderade vi på Holland men det blev istället Österrike och Wien. I det här inlägget tänker jag att jag sammanfattar hela resan sedan gör jag ett inlägg för varje dag vi var iväg då det var ganska innehållsrika dagar.

En eftermiddag i Wien

Onsdagen den 25 maj 2022

Klockan ringde strax efter klockan sex på onsdagsmorgonen. Vi packade ihop och tog oss kommunalt till Arlanda. Vid halv nio var vi på plats och tog oss direkt igenom säkerhetskontrollen. Det var nästan ingen kö alls vilket var väldigt skönt (vi åkte väl i rätt tid helt enkelt). Vi hade checkat in hemifrån och reste bara med minsta möjliga handbagage. Vid kvart i elva hade vi gått på planet som lyfte från Arlanda.

Klockan ett landade vi i Wien och tog tåget in till city. Där letade vi oss fram till vårt AirB’n’B-boende och lämnade ena väskan. Sedan gick vi ut på stan. Fikade, smakade öl, åt middag men framför allt så promenerade vi. Jag gillar att gå runt i en ny stad, det är ett bra sätt att upptäcka den.

Mer om eftermiddagen i Wien kan du läsa här.

Korsar gränsen och ett grottbesök

Torsdagen den 26 maj 2022

Vi åt frukost ute på ett café som hette Das Vivet. Där fick vi fantastiskt goda frukostburgare och apelsinjuice.

Efter vår goda men ganska snabba frukost blev vi upphämtade av Emils kompis och lämnade Wien och Österrike bakom oss. Vi åkte nämligen två och en halvtimma norrut in i Tjeckien. Först åkte vi till hans systers lägenhet där vi skulle bo i två nätter. Sedan blev det spontant och snabbt påtänkt att åka till Punkva grottorna. Det var ett väldigt häftigt grottbesök och jag tänker att jag skriver mer om det i ett annat inlägg.

Därefter åkte vi till något ställe och åt middag ihop innan vi åkte tillbaka till lägenheten. Tog en kvällspromenad i solen. Hade en lugn kväll hemma och spelade spel.

Bergsklättring och slottsbesök

Fredagen den 27 maj 2022

Första utflykten för dagen blev till ett berg. Emil och hans kompis ville klättra. Jag var inte lika såld på själva klättringen men jag kände att jag kunde sysselsätta mig med kameran på lite lägre nivåer. Emils kompis sa att det var en lätt klättring och jag sa att jag kunde bestämma mig på plats. På parkeringen satte vi alla tre på oss klätterutrustning sedan gick vi upp för en brant. Där bestämde jag mig för att inte fortsätta. Det var alldeles för brant och jag hade även sett en hängbro över en klyfta som man skulle passera. Bara att stå där nere och titta upp gav mig lite lätt ångest och darriga ben. Så jag stannade på marken, Emil och hans kompis klättrade upp. Jag mötte upp dem lite senare och gick med dem en bit, sedan klättrade de vidare och jag mötte dem igen vid parkeringen. Alla nöjda och glada.

Därefter åkte vi till någon lokal pub för lunch. Det var jättegod gulaschsoppa och sedan en sallad med kött.

Efter lunchen åkte vi till Pernštejn slott som hade anor från 1200-talet. Där gick vi omkring i slottsträdgården.

Regnet kom lagom till när vi satte oss i bilen för att åka hemåt igen. Kvällen tillbringade vi på en lokal pub där vi spelade kort och drack öl. Och mer om dagens båda utflykter kommer i ett annat inlägg.

Slottsträdgård med utsikt

Lördagen den 28 maj 2022

På morgonen, efter frukosten, fick vi skjuts tillbaka till Wien av Emils kompis.

Han släppte av oss i närheten av Schloss Schönbrunn och sen åkte han hem till Tjeckien igen. Emil och jag gick till en restaurang och åt wienerschnitzel innan vi gick in i slottsträdgården. Vi strosade runt i slottsträdgården i några timmar. Där bjöds det på fina fontäner, blommor och utsikter.

Efter slottsbesöket promenerade vi in till city igen. Fikade Kaiserschmarrn som är söt strimlad pannkaka med tillbehör. Till det drack vi ett glas rosé. Väldigt mysigt. När vi kom in till stan gick vi till tåget för att ta det till förorten Schwechat där vårt hotell låg. Vi hade bokat ett hotell ganska nära flygplatsen. Vi hittade dit, checkade in. Rummet luktade inrökt och det var kanske inte det mysigaste hotellet, men vi skulle ju inte tillbringa så lång tid där. Efter incheckningen gick vi till en pizzeria i närheten för att äta middag. Sedan promenerade vi tillbaka till hotellet för att sova några få timmar.

Tidig hemfärd

Söndagen den 29 maj 2022

Tjugo över fyra på morgonen ringde klockan. Vi gick upp, tog våra väskor, lämnade nycklarna i receptionen och satte oss i transfern som tog oss till flygplatsen. Klockan fem var vi på flygplatsen och kom snabbt igenom säkerhetsspärrarna. På flygplatsen åt vi frukost och vid sju flög vi från Wien. Klockan nio landade vi på Arlanda igen och tog oss med kommunaltrafiken hemåt igen. Vi beställde hem hamburgare till lunch lagom tills vi kom hem, väldigt skönt. Nöjda efter en härlig och lagom intensiv långhelg.

Film från resan

Vi filmade även lite småklipp under resan. Här kan du se den videon:

Fler blogginlägg om resan:

En eftermiddag i Wien

Grottbesök och en kvällspromenad

Bergsklättring och slottsbesök

Palats med utsikt

Inlägg skapade 319

12 svar på “En weekend – två länder

1. Vilken härlig helg! Wien har jag besökt några gånger och är väldigt förtjust i att komma dit. Finns ju så mycket fint att se och uppleva.
    Jätteroligt att ni också fick tillfälle att åka över gränsen till Tjeckien och stanna där ett par dagar. Perfekt att spendera en långhelg så här.
    Väldigt vackra bilder och roligt att se filmen.
    Ha det fortsatt fint.

1. Tack så jättemycket! 😀 Det var en underbar långhelg 🙂
      Jag tycker Wien var fint men vet inte om jag känner att jag behöver åka tillbaka 🙂 Ja, Tjeckien var fantastiskt fint, dit vill jag gärna igen men då kanske se Prag 🙂
      Ha det fantastiskt fint du också! 😀

2. Men wow! Vilken härlig helg och så mycket ni hann med. Jag är särskilt intresserad av inlägget från grottutflykten. Tycker det är fascinerande med grottor samtidigt som mörkret skrämmer mig. Hade nog också valt att stanna på marken där ni klättrade. Höjdrädd som jag är….

1. Ja, vi hann med en hel del 😀 Nu finns alla blogginlägg om resan uppe 😀 Grottor är verkligen häftiga, den här var väldigt lättvandrad och anpassad 🙂