Grottbesök och en kvällspromenad

Mot Tjeckien

På torsdagsmorgonen efter frukost blev upphämtade av Emils kompis i Wien. Sedan körde han oss i två och en halvtimme norrut. Vi pausade på ett glasställe på vägen och åt en väldigt god glass. Vi såg storkar på en skorsten. När vi kom fram till Emil kompis systers lägenhet (där vi skulle bo i två nätter) lämnade vi delar av packningen och bytte om. Sedan begav vi oss iväg igen.

Punkva caves

Vi parkerade bilen vid Punkva caves och fick gå en dryg kilometer (om jag minns rätt) till stället där man kom in i grottorna. Det var en ganska bred asfalterad väg dit. Kantad med mycket grönska och floden Punkva som flöt fram vid sidan av vägen.

In i underjorden

Efter en liten väntan vid ingången så var det dags för den guidade turen in i grottorna. Det var häftigt att komma in i den kalla underjorden även om gångarna var väldigt turistanpassade. Det var inte svårt att gå någonstans. Guiden stannade vid några tillfällen och pratade med gruppen på tjeckiska så Emil och jag förstod inte så mycket men vi fick delar av det översatt av Emils kompis. När vi gått i underjorden ett tag så kom vi fram dit grottan öppnade sig mot himlen. Det var fantastiskt fint, det går inte att beskriva och det gick inte att göra det rättvist på bild. Sedan gick vi lite till i underjorden och mot slutet av turen fick vi åka båt i grottgångarna ut igen. En väldigt minnesvärd och fin upplevelse.

Middag

Efter grottbesöket åkte vi och åt middag ute på en restaurang.

Kvällspromenad

När vi hade ätit middag åkte vi till en skog för att ta en liten kvällspromenad till en stor damm. Det var väldigt skönt att strosa omkring där i kvällssolen. Sedan åkte vi hem till lägenheten, spelade lite spel och rundade av relativt tidigt. Nöjda med dagen och taggade inför nästa dags äventyr (och mer om det kommer i nästa inlägg).

Inlägg skapade 319

13 svar på “Grottbesök och en kvällspromenad

1. Det där är en utflykt jag mer än gärna velat uppleva. Grottor är så häftiga fast samtidigt lite skrämmande.

1. Ja, grottor är fascinerande 🙂 Kan verkligen rekommendera att besöka den grottan om du får möjlighet, men det var väldigt lite information på engelska och guiden pratade bara tjeckiska 😛