Resan mot fjällen

Mot Dalarna

Vi började vår roadtrip lördagen den 23 juli. Då packade vi ihop det sista. Svängde förbi hos mina föräldrar för att vattna deras växter. Sedan styrde vi norrut. Första stoppet blev i Falun där vi träffade en gammal kompis till Emil. Vi fikade med dem på en mysig gård. Vi fick tips om en camping i Nusnäs precis vid Siljan. Så efter fikan körde vi dit.

Middag och tältplats

Framme vid campingen i Nusnäs hittade vi en tältplats lite avsides från andra. Vi slog upp tältet och middagen lagade vi vid en eldplats några meter från tältplatsen. Det blev pasta med korv och till det en mozarella och tomatsallad med pesto. Efter maten gick vi iväg och tog ett litet kvällsdopp i Siljan. En skrakemamma med två ungar simmade förbi också. Kvällen var magisk och stilla. En perfekt start på vår två veckor långa semester.

Dalahästar

Vi vaknade på morgonen och bestämde oss för att besöka butiken och fabriken som säljer dalahästar i Nusnäs. Den är tydligen väldigt känd. Vi köpte dock ingen dalahäst, men ett väldigt fint kuddfodral med fjällmotiv blev det.

Turista i Mora

Efter Nusnäs gjorde vi ett stopp i Mora. Där åt vi lunch på stan. Därefter strosade vi runt lite och kikade på en stor dalahäst som stod vid Siljan, ett ånglok och såklart Vasaloppsmålgången. Vi gick också in i Zorns trädgård, men själva museet gick vi inte in på.

Vidare västerut

När vi hade turistat klart i Mora körde vi vidare nordväst. Tänkte stanna och fika någonstans men cafét som vi hade hittat på kartan fanns inte. Men vi drack kaffe på en bänk vid ett gammalt Porfyrverk.

Bada med renar

Sedan hamnade vi strax söder om Idre där vi hittat en bra tältplats vid älven. Vi slog upp tältet och förberedda för middagen. Därefter skulle Emil ta ett bad i älven. Jag satt kvar vid tältet och läste lite. Helt plötsligt kommer det fram tre renar ur skogen. Jag går och byter objektiv till telezoomen, hör Emil ropa. Jag går ner mot stranden och där ser jag Emil långt ut i älven och renarna på strandkanten. Han gick sakta och på avstånd upp från vattnet. Jag passade på att fota på avstånd. Det var en häftig upplevelse.

Middag och kväll

Renare dopp har nog Emil aldrig gjort. Sen lagade vi mat över öppen eld. Hade en lugn kväll och laddade upp inför vandringen vi skulle göra dagen efter. Den fjällvandringen skriver jag mer om i nästa inlägg.

Film

Här finns en video från starten på vår roadtrip. Det finns även klipp från fjällvandringen som jag skriver mer om i nästa inlägg.

Inlägg skapade 319

6 svar på “Resan mot fjällen

1. Oh, vad härligt att få följa med er.
    Ställen jag varit på, men det var längesedan och skulle vilja uppleva det igen.
    Fantastiska bilder!
    Gillar er goda mat under enkla förhållanden, ni är verkligen matkreativa.