Ut på Långfjället

Upp på fjället

På måndagen den tjugofemte juli åkte vi den sista snutten från Idre till Grövelsjön. Vi lunchade på fjällstationen innan vi packade de stora vandringsryggsäckarna och begav oss ut på Långfjället. Första biten var spång och sen stenig stig uppför ovanför trädgränsen.

Foto: Emil Dahlgren

Regnruskigt fjäll

Vandringen fortsatte på fjället i gråvädret. Vi skulle gå från Grövelsjön till Hävlingestugorna, en led på ca 13 km. På håll såg man lokala regnskurar. Det var lite småruggigt men mysigt att vandra omkring där med den vidsträckta fjällvärlden runt omkring oss.

Paus i regnvädret

Det började blåsa upp mer och duggregna lite. Vi insåg att det förmodligen skulle komma en störtskur och vi kände för att ta en paus. På håll såg vi en raststuga som vi tog sikte på. Det blev ett alldeles perfekt lagom stopp där när en rejäl skur kom över oss.

Ner mot träden

Efter vår paus i stugan fortsatte vi vandringen i duggregn ner mot trädgränsen igen. Vandringen gick genom en mysig björkskog.

Hävlingestugorna

Till sist kom vi fram till Hävlingestugorna där vi hade tänkt tälta. Det var skyltat upp mot en tältplats så vi gick dit (det finns restriktioner på hur man får tälta i området kring Hävlingen). När vi kom fram till tältplatsen var det en rejäl utmaning att hitta en tillräckligt stor plan yta. Det var otroligt mycket sten och block där vilket gjorde det svårt. Men vi fick upp vårt tält lite inklämt mellan stenar men det fungerade. När vi hade fått upp tältet började det regna igen.

Utsikt över sjön

Vi ner mot stugorna igen för att njuta av sjön. Bastun som finns där var tyvärr bokad sent in på kvällen, annars hade det varit mysigt. Vi gick ut på helikopterplattan och åt middag där med utsikt över sjön. En liten hermelin tittade nyfiket upp på oss några gånger. Mitt i allt bröt solen igenom molnen och en regnbåge visade sig. Det blev en underbar kväll som avslut på en mysig dag. Vi hade ganska tur med vädret trots allt för det regnade inte hela tiden och det var fina moln på himlen.

Fortsättning följer…

När vi krupit in i tältet för natten började det regna igen. Fortsättningen på det här äventyret finns här. (kommer 18 september)