Mitt sommarlov 2022

Tiden har swishat fram under sommaren och mina ca åtta veckor semester är slut. Som vanligt tänkte jag att det är roligt med en tillbakablick på sommarens händelser. Så i det här inlägget sammanfattar jag mitt sommarlov.

Vecka 1

Måndagen den 13 juni – Söndagen den 19 juni

Jag jobbade i början av veckan men tänkte att jag tjuvstartar med måndagen i alla fall. Då fick vi nycklarna till vårt radhus. Jag jobbade sista dagen på tisdagen då jag fick kompa ut både onsdagen och torsdagen. Den här veckan var mycket fokus på flytten. Jag målade sovrummet och barnrummet i nya radhuset. Emil och jag rev ner en vägg i köket på fredagen. På lördagen gick det stora flyttlasset.

Blogginlägg från vecka 1:

Ett äventyr att byta hem

Vecka 2

Måndagen den 20 juni – Söndagen den 26 juni

Den här veckan fortsatte med att fixa med radhuset, ett IKEA-besök, varvat med att jag redigerade bilder från ett bröllop som jag fotograferat. På fredagen var det midsommar och då kom min lillebror hit. Sen åkte vi alla tre ut till skärgården där pappa hämtade oss med båt. Väl ute på ön blev det både midsommarlunch och midsommarmiddag. På midsommardagen paddlade Emil och jag kajak till en egen liten kobbe och tältade.

Blogginlägg från vecka 2:

En midsommarhelg i skärgården

Vecka 3

Måndagen den 27 juni – Söndagen den 3 juli

Vi hämtade upp Emils son och körde hem till Emils mamma. Där hängde vi i några dagar och det blev även en dagsutflykt till Smögen. Sen var jag tvungen att åka upp till Stockholm på torsdagen. Tanken var att Emil skulle följa med men han stannade kvar över helgen. Jag fick åka tåg upp. För jag skulle nämligen säga hejdå till min lägenhet. De sista papperna skrevs på fredagen och då lämnade jag nycklarna och det kapitlet blev avslutat. Helgen spenderade jag hemma med att redigera bilder och småfixa i radhuset. Sen kom Emil hem på söndagen med ett lass med möbler, grill och prylar från hans barndomshem. Emils kompis var här också tittade på elen också.

Blogginlägg från vecka 3:

En sommardag på Smögen

Vecka 4

Måndagen den 4 juli – Söndagen den 10 juli

Det blev en social vecka. Måndagen började med att jag lämnade in min bil på verkstaden och den fick mer eller mindre sin dödsdom. På tisdagen åkte jag ner till Linköping över dagen. Först hängde jag på stan och fikade med en kompis från lärarprogrammet. Därefter blev jag upphämtad av en gammal korridorskompis och hängde hemma hos dem innan det var dags att åka hem igen. På onsdagen träffade jag två kompisar. På torsdagen träffade jag en till kompis från lärarprogrammet och tog en långpromenad i ett regnigt Stockholm. På fredagen kom två av mina närmsta kollegor över på fika. På fredagen kom en av mina närmsta kompisar och hälsade på med sin nya sambo och deras fem hundar. Den kvällen grillade vi.

Mobilbilder

Blogginlägg från vecka 4:

-Inga blogginlägg p.g.a. minimalt med fotograferande-

Vecka 5

Måndagen den 11 juli – Söndagen den 17 juli

På måndagen kom mina föräldrar på grillmiddag hos oss. De skulle även hämta Selma som skulle få bo hos dem resten av mitt sommarlov. På tisdagen åkte jag till Sollentuna och fikade med en gammal gymnasiekompis. Sedan hämtade Emil upp mig och vi åkte hem till hans syster. Emil fyllde år och vi bjöds på grillmiddag och tårta. På onsdagen åkte Emil och jag till Gotska Sandöns nationalpark och tältade där i två nätter (mer om det hittar ni i andra inlägg, länkat lite längre ner). På lördagen kom Emils ena brorsa med sambo och bebis över på middag. På söndagen hämtade Emil sin son som vi skulle ha i några dagar.

Blogginlägg från vecka 5:

Två nätter på Gotska Sandön

En barfota vandring runt ön

Vecka 6

Måndagen den 18 juli – Söndagen den 24 juli

Tidigt på måndag morgonen mötte vi upp Emils brorsa med familj på Strömkajen i Stockholm. Därifrån tog vi Waxholmsbåten ut till min paradisö. Där hade vi några härliga dagar på stranden tillsammans med min familj. Emil och hans brorsa paddlade kajak runt ön. Vi åkte till en större sandstrand, badade och fikade. En av dagarna åkte vi även helikopter över ön. På torsdagen åkte vi hem. På fredagen var Emil och jag på grillmiddag hos ett par kompisar. På lördagen åkte vi mot fjällen och vår två veckor långa roadtrip började.

Blogginlägg från vecka 6:

Resan mot fjällen

Vecka 7

Måndagen den 25 juli – Söndagen den 31 juli

Det här är nog sommarens mest intensiva vecka sett till äventyr. Vi vaknade strax utanför Idre på måndagen och sedan körde vi till Grövelsjön. Från Grövelsjöns fjällstation vandrade vi till Hävlingen. Sov i tält en natt vid Hävlingestugorna. Därefter vandrade vi vidare mot Töfsingdalens nationalpark (en av Sveriges mest svårframkomliga nationalparker). Tältade en till natt vid en rastplats i närheten innan vi vandrade tillbaka mot Grövelsjön. Vid Grövelsjön sov vi en natt på vandrarhem innan vi begav oss vidare mot Norge. På torsdagen rullar vi alltså in i Norge och beger oss först till Dovre fjell. Vi sover en natt i bilen på en parkering i närheten. På lördagen åkte vi vidare till Rondane nationalpark där vi vandrade och tältade en natt. På söndagskvällen landade vi i Hemsedal där åt middag på restaurang och sov i bilen på en parkering.

Blogginlägg från vecka 7:

Resan mot fjällen

Ut på Långfjället

Svåråtkomlig nationalpark och vandring runt omkring

Vandring över fjället

Utsikt med myskoxe

Höga berg och magisk tältplats

Oledade stigar och vattenfall (kommer senare)

En bit norsk historia (kommer senare)

Vecka 8

Måndagen den 1 augusti – Söndagen den 7 augusti

Vi vaknade upp i Hemsedal på måndagen. Körde mot Oslo. På vägen mot Oslo stannade vi vid två stavkyrkor och lärde oss mer om historien om norska stavkyrkor. På eftermiddagen kom vi hem till Emils ena syster med familj som bor utanför Oslo. Där bjöds vi på tacos. Sen fick vi sova i deras källare i en riktig säng. På tisdagen lämnade vi Norge och åkte tillbaka till Sverige. Första stoppet där blev Tresticklans nationalpark i Dalsland innan vi körde hem till Emils mamma. Hos Emils mamma stannade vi i två dagar och hängde med Emils andra syster med barn som var där. En av Emils bröder kom också dit med sina barn. På torsdagen åket vi uppåt mot Stockholm med ett stopp i Jönköping hos en av mina närmsta kompisar. Vi fick middag i Jönköping och sov över där. Tidigt på fredagsmorgonen lämnade vi Jönköping. Sen stannade vi till utanför Linköping för att bruncha hos en annan av mina kompisar. Sen åkte vi hem och landade hemma efter två veckor på vift.

Blogginlägg från vecka 8:

Djupa skogar i Dalsland (kommer senare)

Vecka 9

Måndagen den 8 augusti – Söndagen den 14 augusti

En lite lugnare vecka med mycket bildredigering för min del. Emil, jag och en kompis gick på säsongspremiärinspelning av Alla mot Alla. Vi hämtade hem köksstommar och vitvaror från en som sålde sitt kök i Danderyd så radhuset blev belamrat igen. På fredagen började jag jobba igen. Sen åkte jag, Emil och hans son ut till skärgården och förlängde semesterkänslan med en helg på min paradisö, med mycket sol, bus och bad. På söndagen tog även Selmas semester slut och fick följa med oss hem från livet som utekatt.

Blogginlägg från vecka 9:

-Inga blogginlägg p.g.a. minimalt med fotograferande-

Inlägg skapade 319

8 svar på “Mitt sommarlov 2022

1. Ja, det tar lite tid när vi ska göra allt själva och tar det lite i omgångar 🙂 Jag håller på att filma lite från köksrenoveringen så den filmen kommer väl upp när den är klar 🙂 Ha det fint du också! 🙂

1. Stort grattis till ert gemensamma radhus! Så roligt!
    Och en fin och omväxkande sommar ser du/ni helt klart ut att ha haft.
    Önskar dig nu en skön höst.

1. Tack så jättemycket, det känns så bra att bo i radhus nu och att ha ett gemensamt boende! 🙂