En dag på Saltkråkan…

…eller egentligen en dag på Norröra.

En tillbakablick på 2 juli 2018.

Saltkråkan/Norröra

Saltkråkan finns ju egentligen inte, det är en påhittat ö. Men stora delar av filmatiseringen av den serien är inspelad på skärgårdsön Norröra. Dit åkte jag tillsammans med en kompis i början av juli.

Färden ut

Vi tog båten från Strömkajen i Stockholm när solen sken. Tre timmar senare hoppade vi i land på Norröra. Det blåste en hel del men solen var fortfarande framme. Vi promenerade på grusvägarna och såg den berömda ”Snickargården” från vägen. Hittade några fina träbryggor som jag fotade vid.

Skogsstigar och lunchpaus

Sedan gick vi in i skogen.Det var väldigt mycket skog på ön, vilket jag inte hade en aning om (jag visste inte alls så mycket om ön innan jag åkte dit). Vi hittade fram till vattnet igen genom att följa någon smal skogsstig och sedan gå lite genom vassen. Där hittade vi en perfekt plats för vår matsäck. Då började det regna lite smått. Det var ett stilla sommarregn. Väldigt mysigt och tur att vi hade med oss regnjackor.

Rådjur

Efter lunchen vandrade vi vidare på skogsstigar och fotade. Vi skymtade också ett rådjur och hennes kid, som jag faktiskt lyckades fånga på bild innan de sprang iväg.

Klippor vid havet

Mot slutet av dagen kom vi fram till några klippor. Där fotade jag när vågorna sköljde upp och det fanns även några hällkar som jag hade som förgrund. Jag älskar hällkar, det är så fint.

Mot fastlandet

Efter ungefär fem timmar gick vi tillbaka till ångbåtsbryggan där vi väntade på båten mot fastlandet igen. Vi tog inte båten hela vägen till Strömkajen utan vi åkte till Furusund och sedan tog vi bussar tillbaka hemåt. Vi var trötta efter dagen, men självklart även väldigt nöjda med vår utflykt.

Film från min dag på Norröra

Se fler bilder som jag fotograferat på Norröra.

Klicka här.

Inlägg skapade 319

27 svar på “En dag på Saltkråkan…

1. Kul att du tyckte det var roligt att hänga med såhär via bloggen 😀 Det är en fin och mysig ö 🙂 Tack själv! Kram

1. Nej du skämtar med mig!! Lilla Emma hade verkligen studsat runt om hon fick höra detta, Saltkråkan älskade jag! Visste inte att det var en påhittad ö, eller tanken har inte slagit mig riktigt. Men gud så fint det är 😀 <3

1. Haha, det var kul att se ön, men det var svårt att känna igen platser från Saltkråkan men det är en mysig ö. Väldigt genuin och inte alls turistig! 🙂 Kram

2. Vad roligt att få se ”Saltkråkan”. Skulle också vilja göra det. Härliga bilder 🙂
    Det vore kul om dom hade kunnat göra något på ön med Tjorven tema.
    Jättefint verkar det vara på ön i alla fall 🙂

Kram

1. Det är en fin och mysig ö. De hade verkligen kunnat göra mycket turistiga saker på ön, men det är mysigt och genuint att det inte alls finns så mycket turistigt där. Jag gillar det. 🙂 Kram

3. Smart att ta bussen hem från Furusund. För en lång dag blir det ju hur som helst. Mycket att se och uppleva. Förstår att det blev en lyckad dag. Jätteroligt att se filmen.
    Vi har varit här med segelbåt flera gånger och visst är det fint att man även kan ta sig hit med Waxholmsbåt. Jag är så förtjust i Stockholms skärgård och tycker att det nu är så trist att vi inte kan ge oss ut. Tyvärr är båtarna överfyllda och det är ingen bra grej med tanke på att en hel del smitta kan förekomma. Är ju i dubbla riskgrupper.
    Tack för turen och fina bilder

1. Ja, det går ju fortare att ta bussen från Furusund och efter en heldagsutflykt kan man ju vara lite trött och vilja hem lite fortare. Kul att du gillar inlägget och filmen. Det är verkligen fantastiskt hur många fina platser man har tillgång till så enkelt. Hoppas det blir enklare för er igen snart. Tusen tack för dina fina ord! Kram

1. Ja, det är kul att se sådana platser som man sett i Astrid Lindgren-filmatiseringar. Sen är det ju svårt att känna igen sig då mycket är filmat på olika ställen och sen ihopsatt. Men Snickargården såg vi i alla fall 😛 🙂

4. Hej Annie

Det är jag igen. Ja, jag gillar alltid dina bilder, särskilt naturen. Du har tur, Stockholm är omgivet av underbara öar .
    Jag kände inte TV Serien ”Vi på Saltkråkan”.
    Jag hittade på en karta (Google Maps) Norröra. Ja, jag kände inte den ön som är myckert vacker. Det finns säkert andra öar som är värda att besöka. Du känner säckert andra öar av Skärgården. Klart är Sandhamn mest känd.
    Kram
    Erik (Frankrike)

1. Hej Erik! Kul att du kikar in här igen och att du gillar bilderna! Stockholm har verkligen mycket fin natur runt omkring. Jag har varit ganska mycket på olika öar i skärgården, även Sandhamn vid flera tillfällen. ”Vi på Saltkråkan”-serien älskade jag som barn (och tycker väldigt mycket om fortfarande).

1. Ja, det är en underbar serie! 😀 Det är väldigt fint på Norröra, men svårt att känna igen platser från Saltkråkan då det gått lång tid och det filmades även in på andra öar än Norröra. 🙂

1. Ja, i sin naturliga miljö är de fantastiska! 😀 Tycker inte de är lika fina i t.ex. ett villaområde 😉

1. Ja, älskar också Saltkråkan-filmatiseringen 😀 Jag vet dock inte om jag har läst boken, det kanske man borde göra… 😛

5. Vad kul att du varit på ön där Saltkråkan spelades in. Och vad lyckat att du kunde fotografera rådjuret med kid. Önskar dig en fortsatt trevlig vecka.

1. Ja, det var kul att se den ön, men svårt att känna igen platser från filmatiseringen. Det var en väldigt fin ö i alla fall. 🙂 Rådjurskidet var verkligen gulligt 😀 Ha det jättefint du också! 😀

6. Hej.

Vad man önskar sig en skärgård här nere. Får väl ta tåget upp en dag. Har varit på Svartsö . Tog långa båt turen ut. Så himla vackert.

1. Hej, ja du får komma till östkusten och åka runt bland alla fina öar här 😛 🙂 Svartsö är också fint, var där senast för snart två år sen. 🙂