Tre sjöar i Tyresta

Första advent och jag skulle på julmarknad med mamma, men kände för att hinna med en liten tur till skogen först. Så vid niotiden tog jag bilen mot Tyresta by. Väl framme möttes jag av strålande sol och jag gick in i skogen.

Bylsjön

Tanken var att bara gå runt Bylsjön. Så jag började vandringen upp mot sjön från parkeringen vid Tyresta by. När jag kom fram till sjön så slog jag mig ner i förmiddagssolen för en tepaus. Då hörde mamma av sig och skrev att hon var sjuk så vi ställde in julmarknadsplanerna. Jag fick helt plötsligt väldigt mycket tid att spendera i skogen. Så jag satt där och njöt av stillheten, utsikten och en värmade kopp te i lugn och ro.

Eftersom dagens planer blev inställda så bestämde jag mig för att stanna ute längre. Så jag fortsatte min vandring mot Stensjön, via brandområdet.

Via brandområdet

Det är tjugo år sedan det brann i Tyresta. Jag minns den branden. Jag var nio år, satt i stugan på landet och tyckte att det var jätteläskigt att se nyhetsinslag om branden. Även om jag inte riktigt visste var Tyresta låg, så kändes det så nära när det var i Stockholm.

Hur som helst, idag ser man fortfarande spår av branden och det är en häftig natur att vandra i.

Stensjön

Jag kom fram till Stensjön. Fotade lite längs med strandkanten och det var så fint med det lite snöpudrade landskapet och den stilla sjön.

Kuperad terräng

Mellan Stensjön och Årsjön är det ganska kuperat. Men så roligt att gå. Gillar de smalare stigarna och lite mer utmanande terräng. Eftersom det varit så blött i princip hela november så var det en del frysta vattensamlingar och på vissa ställen var det lite svårt att se var leden gick och på vissa ställen gick man ta lite omvägar då det var is på vattnet och den var antingen väldigt hal eller så kanske den inte skulle hålla.

Årsjön

Jag hittade fram till Årsjön. När jag kom dit var jag ganska trött. Dels för att jag hade en förkylning i kroppen och dels för att jag inte hade med mig matsäck (jag skulle ju inte vara ute så länge egentligen). Men jag fotade lite vid sjön och sen gick jag ganska raskt vidare mot Tyresta by (ca 5km).

Tillbaka till Bylsjön

Trots att jag var trött så valde den längre vägen tillbaka mot Tyresta by för att slippa gå samma sträcka som jag gjort tidigare på dagen.

På vägen träffade ett par som jag fick sällskap en bit med. Väldigt trevlig. Vi pratade bävrar, skärgård och julmarknader. Sen svängde de av på en annan stig. Jag gick förbi två medelålders män som hade gått förbi mig och paret lite tidigare så vi pratade också en stund innan jag traskade på i snabbare tempo igen.

Tyresta by

Kom fram till Tyresta by igen. Gick till parkeringen och körde hemåt. Väl hemma åt jag risgrynsgröt och lussebulle. En väldigt bra första advent med fem timmar skog, en skogspromenad på 15-20 km.

Inlägg skapade 319

33 svar på “Tre sjöar i Tyresta

1. Tack så jättemycket! 😀 Ja, Tyresta är verkligen mysigt 🙂 Tusen tack, hoppas du också har haft en fin vecka! 😀

1. Ja, det var en superhärlig dag! 😀 Älskar att det var lite snö och sol! 😀 Den är helt borta här också nu, vilket är jättetråkigt. Man får passa på när den kommer och jag hoppas det kommer mer snö snart 🙂

1. Det är verkligen fint i Tyresta nationalpark 😀 Så fantastiskt att det ligger så nära centrala Stockholm också 😀

1. Åter igen , mycket vackra bilder. Synd att det inte blev någon julmarknad men du hade det ju mysigt ändå verkar det som 🙂 Jag har länkat dig i en av mina inlägg för jag tycker du tar så fina bilder 🙂 kram

1. Tusen tack, det värmer jättemycket att du gillar mina bilder! 😀 Ja, lite synd att det inte blev julmarknad med mamma, men jag är så glad över den naturupplevelsen som jag fick 😀 Tusen tack för länken! Kramar

1. Ja, Tyresta är underbart! 😀 Det finns säkert något fint område där du bor också 🙂 Kolla in appen Naturkartan, den brukar jag använda när jag vill hitta ”nya” naturreservat 🙂