Halvdagsäventyr i Tyresta

Tidig morgon

Lördagen den tredje oktober åkte jag ut till skogen ganska tidigt på morgonen för att få en halvdag i naturen innan alla andra människor skulle dit. Det var en tur jag funderat på att göra ganska länge men dragit mig för då jag vet att det lätt är mycket folk i Tyresta nu om helgerna och att det skulle krävas en tidig morgon. Vilket blir lite jobbigt när jag egentligen är ganska morgontrött och jag vill få sovmorgon när jag är ledig. Men den här dagen tog jag mig ut och det är jag väldigt glad över. Jag parkerade bilen vid Tyresta by kvart i åtta på morgonen. Då var den stora parkeringen nästan tom. Jag påbörjade min vandring förbi Tyresta by och sedan in i nationalparken.

Fota Fräken

Jag gick förbi ett ställe där det växte väldigt mycket av Fräken, en växt som jag verkligen gillar. Så jag bytta objektiv på kameran och kröp runt med mitt macro. Det var väldigt kul att leka med att sätta olika fokus och jobba med ett kort skärpedjup.

Brandområde och flugsvampar

Därefter vandrade jag in mot brandområdet för att gå mot Stensjön. Det gick ganska långsamt att gå på stigarna där för det är så otroligt häftig natur när man fortfarande ser spåren efter branden 1999. Det växte en hel del flugsvampar som jag inte kunde låta bli att fota också. Solen bröt igenom stundvis och löven lyste upp ännu mer.

Frukost vid Stensjön

När jag kom fram till Stensjön hade jag gått 6km på ungefär två timmar. Eftersom jag inte hade ätit frukost var jag rejält hungrig så det passade helt perfekt att slå sig ner vid sjön, koka upp vatten och tillreda min gröt. Det var väldigt mysigt att sitta där vid sjön och äta frukost, även om det blåste rätt friskt.

Mot Årsjön

Efter frukosten fortsatte jag min vandring mot Årsjön. Delar av den stigen är ganska kuperad vilket jag verkligen gillar. Jag hittade lite mer Fräken att fotografera.

Årsjön

När jag gått några kilometer skymtade jag Årsjön mellan träden. Sen fortsatte jag längs med sjön söderut. Stigen går nära vattnet och det är väldigt fint. Här började jag möta fler och fler människor. När jag gick förbi tältplatsen vid Årsjön var det ett antal tält och relativt mycket folk. Jag vek av leden lite och gick upp på en höjd.

Lunch med utsikt

Där på höjden på sydöstra sidan av sjön kokade jag återigen upp vatten för att tillreda min lunch. Det blev en ”Wilderness rice stew” till lunch. Jag satt där och njöt av utsikten och hade det väldigt bra.

Mer och mer folk

Efter lunchen vandrade jag tillbaka mot bilen och då mötte jag bara mer och mer folk. Vid Bylsjön var det jättemycket människor. Så jag gick på i rask takt tillbaka mot bilen för jag kände mig inte jättepepp på att varken fota eller filma då. Det som ändå är trevligt när man träffar människor sådär i naturen är att de flesta är så trevliga.

Full parkering

Framme vid parkeringen var den helt full. Så jag gjorde nog rätt i att bege mig ut tidigt. Jag var jag väldigt nöjd med dagens bildskörd och äventyr. Tur är kanske det för det här inlägget innehåller kanske lite för många bilder.

Film från dagen

Jag filmade även delar av utflykten. I videon delar jag med mig lite om tankarna bakom några av bilderna. Du kan även se några kamerainställningar som jag använde när jag fotade.

Inlägg skapade 319

38 svar på “Halvdagsäventyr i Tyresta

1. Ja, det är jättehäftigt! 😀 Ja, kontrollerade bränder görs ju ibland och det finns arter som trivs i brandhärjade områden. Det läskiga är väl när det är bränder som är helt okontrollerade.

1. Nu är det svårt för mig att kolla på filmer när jag åker buss men jag gillar verkligen att du filmar när du är ute, så kul grej! ? Ser verkligen ut som en härlig utflykt där du fick en ordentlig och fin bildskörd ?

1. Kul att du gillar filmerna också 🙂 Får se om det blir någon eller några filmer nu när jag har lite höstlov 🙂 Det var en riktigt fin utflykt och jag passerade verkligen så många härliga motiv 😀

1. Visste inte att det brunnit där faktiskt. Men ja naturen blir ju väldigt speciell i sådana områden, och intressant att se hur pass snabbt det går för naturen att återhämta sig. Brandområdet i Västmanland har ändå återhämtat sig väl på 6 år, även om det såklart ser väldigt annorlunda ut mot innan…
    kramar
    Emma

1. Det är verkligen spännande att se hur naturen förändras 🙂 Även om det är tragiskt med sådana okontrollerade bränder! Kram

2. Vilka härliga bilder från din halvdag! Vill man vara hyfsat ensam så gäller det att man är uppe med tuppen även om det bär lite emot 😉

1. Tack så jättemycket!! 😀 Ja, precis det är lite småsegt att gå upp tidigt de få dagar man har ”sovmorgon”, men det är värt det när man väl kommer ut 😉

3. Verkligen en fin dag ute i Tyresta. Naturen är är ju också så omväxlande,Väldigt vackra bilder och roligt med filmen. Och har man tänkt att inte träffa på så mycket folk är det ju tidig helgmorgon som gäller.
    Förr var vi här då och då men nu var det ett bra tag sedan. Men en vardag borde man ju ganska smidigt kunna ta bussen ut.

1. Ja, det är så härligt när det finns växlingar i naturen 😀 Tack så jättemycket, jag blir så glad över att du gillar bilderna och filmen 😀 Tidig helgmorgon eller en vardag är väl då man ska bege sig ut för att få lite mer egentid, speciellt i välbesökta och välkända områden 🙂

4. Hur i hel friden orkar du gå flera kilometer utan frukost? Det i sig är en utmaning! Du fick väldigt m¨nga härliga bilder som Moder Natur bjöd på. Nu är det ingen tvekan om att hösten är här på riktigt!

1. Haha, ja det var en bra fråga. Jag insåg att det kanske inte var superbra. Men jag kan glömma bort lite att jag är hungrig när jag är ute sådär med kameran. Hade med mig energibar ifall att jag skulle ha behövt något litet snabbt.
      Tack så jättemycket, kul att du gillar bilderna, hösten är verkligen fin! 😀

5. Älskar dina bilder men de bilder jag gillar mest är bilderna på småbyarna med gärdsgårdar och faluröda hus med vita knutar, att det finns en så härlig idyll i Sverige fortfarande ❤️ Hoppas du får ett härligt höstlov med fint väder och uteliv i naturen….

1. Tack så jättemycket!! 😀 Det är verkligen fint där, det är något speciellt med röda hus med vita knutar 🙂 Höstlovet var riktigt härligt med finfina utflykter både i öst och väst 😀

6. Underbart att få ta sig ut en tidig morgon och befinna sig i naturen. Så länge det är ljust ute går det bra att kliva upp tidigt för min del, nu kanske det är lite svårare hehe 😀 skönt att du hann bli färdig innan alla morgontrötta personer åkte dit! 😀

1. Ja, det var riktigt skönt! Nä nu är det svårare att gå upp. Men skulle man vilja fota vid soluppgången är det ju skönt att slippa gå upp jättetidigt 😉 😀