Årets första utenatt med regnrusk

Hala vägar

Regnet stoppade oss inte, vi hade bestämt att vi skulle tälta just den fredagen (för vi skulle på spa på lördagen). Vi packade väskorna och begav oss ut till ett naturreservat på Värmdö. Det hade börjat skymma när vi parkerade bilen på en isig och jättehal parkering. Det var lite klurigt att få på sig väskorna på den parkeringen då jag gled. Helskinnade kom vi från parkeringen ut på de hala grusvägarna. Bitvis var det väldigt halt och man fick försöka gå på sidan av vägen där det fanns lite gräs. Efter en bra bit på grusvägar svängde vi av in på smalare skogsstigar som inte var lika hala.

Vindskydd

Vi hittade fram till den eldplats som jag fått tips om i en Facebook-grupp. Där fanns det även ett vindskydd. Emil och jag bestämde oss för att vi skulle testa att sova i vindskyddet istället för att slå upp tältet. Så det enda vi gjorde var att blåsa upp liggunderlaget och bädda med sovsäckarna, sen var sovplatsen klar.

En liten eld

Trots att det var så blött lyckades vi (Emil) göra upp eld av lite späntved och sin nya Hobo Stove som han hade fått i julklapp från en av sina bröder. Det blev en liten eld men tillräcklig för att ge lite värme och vi värmde soppa och te över elden. Det som också var skönt var att vi satt under tak hela tiden tack vare vindskyddet (fast elden var såklart på marken och inte i vindskyddet).

God natt

När vi var mätta och belåtna och hade suttit i mörkret ett bra tag så kröp vi ner i sovsäckarna. Jag sov i Emils sovsäck och han i min, för hans är lite varmare än min.

God morgon

Efter några timmars sömn vaknade vi av att det höll på att ljusna. Jag hade sovit helt okej, även om jag varit lite kall vid något tillfälle under natten. Regnet var borta och solen kikade fram. Jag passade på att gå runt vindskyddet och fota lite i morgonljuset. Emil värmde vatten till grötfrukosten.

Frukost

Till frukost blev det alltså gröt. Det är så smidigt att göra. Sen gillar jag också att ha något varmt på morgonen om det är kyligt ute. Därför är det perfekt. Vi gjorde gröten på fiberhavregryn, saltade lite och hällde på kokande vatten. Sen fick det dra en liten stund innan vi toppade med torkade tranbär. Självklart gjorde vi lite kaffe till frukost också.

Skogsstigar

Efter frukosten packade vi ihop och började vandra tillbaka längs med skogsstigarna. Det såg helt annorlunda ut än eftermiddagen innan. Fint och mysigt på ett annat sätt.

Solglittrig skog

Solen kikade fram och fick den blöta naturen att glittra sådär fint. De vissna ormbunkarna tillförde en väldigt fin kontrast till det gröna. Sen måste jag bara nämna att jag är så nöjd med bilden på ormbunken i motljus här nedanför.

Grusväg

När vi gått på skogsstigarna en stund kom vi tillbaka ut på de hala grusvägarna. Det gällde verkligen att se var man satte fötterna. Det gick bra och vi kom oskadda fram till bilen igen.

Mot Spa

Därefter brummade vi iväg. Vi åt lunch i Gustavsberg på ett mysigt café där vi också tog en semla till efterrätt. Sen mötte vi upp ett kompispar och körde vidare till ett hotell med ett litet spa som vi hade bokat några veckor innan. Mer om det kommer i ett annat inlägg.

Inlägg skapade 319

19 svar på “Årets första utenatt med regnrusk

1. Ååå… så avis på er. Här nere har det bara blåst storm, regn, snö och jobb. Men nästa helg SKA jag ut. Idag på promenaden hittade jag Tussilago så nu är det VÅR!!

2. Hade jag varit ung så… Jodå, då testade jag detta. Har även vintertid gått fjällmarsch på skidor och övernattat i snöbivack. Då är renskinn och rejäla sovsäckar A &O.
    Stort tack för turen och de fina bilderna.
    Hoppas det blev ett lyckat SPA besök också.

3. Vilken fin plats, och vindskyddet såg väldigt mysigt ut. Jag hade också velat ha gröt eller något varmt till frukost en kylig morgon. Och med lite bär på blir det ju hur gott som helst.

1. Ja, varm frukost en kall morgon är perfekt 😀 Och ja, vi brukar ha väldigt kul ihop, det är så skönt att kunna skratta med (och åt) varandra! 😀 Det var verkligen skönt att åka på spa sen efter en ganska kylig utflykt 🙂