Höga kusten med ravin och utsikt

Tälta i skogen

Vi landade vid den norra entrén till Skuleskogens nationalpark på kvällen den första augusti. Det var planerat så för att vi skulle slippa fulla parkeringar som det kunde vara vid den nationalparken under sommaren. Välplanerat och vi fick plats på parkeringen. Packade våra stora ryggsäckar och gick ungefär en kilometer till den närmsta tältplatsen. Det var många tält uppställda. Vi valde att ställa upp tältet en bit upp i skogen. Sen satte vi oss på stranden och åt lite fil med flingor. Därefter kröp vi in i tältet och la oss. Ganska trötta efter några sena kvällar i rad.

God morgon!

Det var sena morgonen när vi vaknade. Jag tror det var senaste morgonen vi vaknade på vår resa. Den var nog närmre halv tio när vi gick upp. Alla andra tält var borta. Vi åt frukost och packade ihop. Sen gick vi till bilen för att lämna packningen och ta med en dagspackning för dagens vandring.

Långskägg

Första anhalten var att vandra till det området där det fanns mycket långskägg (enligt skylten). Det är en ovanlig lavart i Sverige men den växer i Skuleskogen på granarna. Den ska hänga mellan trädgrenarna och den kan bli flera meter lång. Jag vet faktiskt inte om vi såg långskägg eller om det var något annat skägglav som vi såg. Men fint var det.

Frodig bäck

På vägen till och från långskäggen passerade vi den här fina bäcken med frodig grönska runt omkring. Jag älskar ormbunkarna och ljuset.

Rötter och stenar

Sedan fortsatte vi vår vandring över rötter och stenar genom barrskogen.

Skravelbäcken

Efter en liten stunds vandring gick vi förbi Skravelbäcken och dess fina vattenfall. Jag fotade med lite längre slutartid men fortfarande handhållen kamera.

Tärnättvattnen

Vandringen fortsatte över rötterna och stenarna. Sedan kom vi fram till Tärnättvatten. Vid den lite större sjön finns det tältplatser och där satte vi oss ner för en liten fikapaus. Väldigt mysigt och fint.

Stenigt

Stigarna blev stenigare och stenigare ju mer vi närmade oss vårt mål för dagen, Slåttdalsskrevan.

En utsikt och Slåttdalsskrevan

När vi kom fram till Slåttdalsskrevan svängde vi av uppför en liten sväng upp på Slåttdalsberget. Tittade på utsikten innan vi gick ner i skrevan igen.

Slåttdalsberget

Efter att ha gått igenom Slåttdalsskrevan gick vi upp för Slåttdalsberget längs en blå led. Det var väldigt brant upp på ett ställe men det gick bra.

Lunch with a view

Väl uppe gick vi en bit från leden och lagade frystorkad mat till en sen lunch. Avnjöt maten med en fantastisk utsikt över havet.

Klapperstenar

När vi ätit klart vandrade vi den blå leden nerför berget igen. Förbi några klapperstensfält. Sedan gick vi genom Slåttdalsskrevan åt andra hållet. Mitt i Slåttdalsskrevan ramlade jag. Jag snubblade till. Först trodde jag (och Emil som såg allt) att jag skulle återfå balansen, men jag snubblade vidare lite till. Slog i höften, knät, armbågen och axeln. Det såg tydligen rätt obehagligt ut. Jag reste mig och det blödde lite från knät. Kameran hade klarat sig helt förutom att motljusskyddet fått en smäll och spruckit. Några andra som vi mötte stannade och frågade hur det gått. Jag svarade att det gått bra och att kameran klarat sig.

Byta packning

Middag och tältplats

Vi hade siktat in oss på att tälta vid Tärnättholmarna där det är ett område där man får tälta. Ganska snabbt hittade vi klippa i vassen och valde att slå upp tältet där. Vattnet var spegelblankt och det var så rofyllt. Till middag kokade vi upp Gulaschsoppa som vi köpt på burk som vi sen åt direkt ur kastrullen. Smidigt och gott. Emil tog såklart även ett kvällsdopp.

Vass

Vassen förevigades också på bild. Mest för att Emil tyckte att den var så fin, så då tog jag några bilder som blev okej.

God natt

Det blev ett magiskt fint skymningsljus. Vi kröp in i tältet och somnade.

Blåsig morgon

Det var betydligt blåsigare på morgonen när vi vaknade. Stenarna som vi lagt på tältlinorna klapprade lite mot berget när vinden blåste. Vi år frukost och packade ihop. Sen gick vi ut lite längre på Tärnättholmarna för att se hur det såg ut. Efter det gick vi tillbaka till parkeringen och bilen för att åka vidare söderut.

Film från Skuleskogen

Inlägg skapade 319

12 svar på “Höga kusten med ravin och utsikt

1. Vilka fantastiska bilder. Det ser ju helt magiskt ut. Jag och min man har talat länge om att åka till Höga kusten men det har liksom aldrig blivit av. Avundas dig verkligen kram

1. Ja, det var så fint 😀 Innan förra året hade inte jag heller tältat mer än på någon camping när jag var liten. Nu har jag tältat betydligt mer och det är ändå väldigt smidigt 🙂

2. Häftigt! Gillar speciellt den där revan i berget. 🙂
    Och vilken tur att du inte slog dig värre när du ramlade och att kameran klarade sig.