Mitt sommarlov 2021

Vecka 1

18 juni – 27 juni

Min första semesterdag var på en fredag. Den tillbringade jag hemma i lägenheten med undantag att jag skjutsade pappa och Selma till båten. Dagen efter åkte jag och Emil ut till skärgården. Hängde där under helgen och hade härliga stranddagar. På onsdagen åkte vi ut igen. Emils bil var på verkstaden så han kunde inte köra till jobbet utan jobbade då från skärgården. Direkt när han slutade jobba på torsdagskvällen tog vi kajakerna och paddlade ut på äventyr. Sedan firade vi midsommar på midsommardagen tillsammans med min släkt. Innan vi åkte hem på söndagen skjutsade vi över min faster och hennes man till Möja, där tog vi en promenad till Berg så Emil fick se en liten bit av Möja också.

Blogginlägg från vecka 1:

Kajakäventyr till paradisö

Tälta på en klippa

Vecka 2

28 juni – 4 juli

På tisdagen hade jag ett fotojobb i Huddinge. Jag åkte och fotade familjebilder på en familj, det var femte året i rad som jag fotograferade dem. Så kul att träffa dem igen och se hur barnen växer. Därefter åkte jag ut till min skärgårdsö igen. Selma blev väldigt glad och var som en liten svans. Jag hängde där i några dagar själv, men fick sällskap av grannen en av dagarna. Vi hängde på stranden och drack vin i solnedgången. Jag åkte in till fastlandet lagom till helgen. Hade en mysig picknick vid sjön på fredagskvällen. På lördagskvällen åkte vi in till stan och träffade några kompisar. Resten av helgen var mycket sol och bad. Vi packade och förberedda mycket inför vår kommande roadtrip också.

Vecka 3

5 juli – 11 juli

Det var dags att flyga till Luleå på måndagen. Där hämtade min kompis Netasha, hennes dotter och sambo upp mig. Sen körde vi två timmar till Övertorneå. Där tillbringade jag några dagar innan det var dags att åka hemåt igen på torsdagen. När jag landat på Arlanda hämtade Emil upp mig och vi körde hemåt. Sedan bestod kvällen av packning och förberedelser inför vår road trip som vi åkte iväg på efter hans jobb på fredagen. Helgen tillbringade vi på Öland.

Blogginlägg från vecka 3:

Några dagar i Övertorneå

Savann i Sverige

Trollskog och solnedgång

Vecka 4

12 juli – 18 juli

Det blev en riktig kalasvecka. Veckan börjar på Öland och med födelsedagsfirande då Emil fyllde år. Vi åkte tillbaka till fastlandet och besökte en nationalpark i Småland. Därefter blev det bad i Halmstad och ett naturreservat i Bohuslän. Sen åkte vi hem till Emils mammas gård i Dalsland och under helgen blev det ett till födelsedagsfirande då hans mamma fyllde år. Alla hans syskon var hemma. Vi grillade och hade några fina dagar på gården. På söndagen började Emil och jag vår resa norrut.

Blogginlägg från vecka 4:

Sommar i Sverige – en roadtrip

Raukar och ett kungligt firande

Den nyaste nationalparken

Klippor på Västkusten

Vecka 5

19 juli – 25 juli

Det blev mycket bilkörning den här veckan men också två fina vandringar. En vandring med tältnatt i Fulufjällets nationalpark och vandring och två tältnätter i Muddus nationalpark. På lördagen hade vi bokat ett hotellrum i Kiruna och det var nog sommarens skönaste dusch efter att ha varit ute i en vecka. Det blev lite turistande i Kiruna innan vi styrde norrut mot Abisko. Där första stoppet blev Trollsjön.

Blogginlägg från vecka 5:

Vattenfall och vilse

Bland raviner, vattenfall och myrar

Sagolikt vid Trollsjön

Vecka 6

26 juli – 1 augusti

Veckan började med att vi vaknade upp vid Trollsjön med renar till frukostsällskap. Därefter blev det två kortare vandringar i Abisko nationalpark och en längre med en tältnatt till. Sedan började vi åka söderut igen. Hälsade på några kompisar i Övertorneå (igen) och därefter i Piteå. Det blev även stopp i Umeå och därefter styrde vi mot Skuleskogens nationalpark som ligger i Höga kusten-området.

Blogginlägg från vecka 6:

Sagolikt vid Trollsjön

Första turen i Abisko nationalpark

Bergsbestigning och tältnatt med utsikt

Höga kusten med ravin och utsikt

Vecka 7

2 augusti – 8 augusti

Veckan började i Skuleskogens nationalpark där vi hade sista tältnatten på vår roadtrip. Vi fick låna en stuga på en ö i Hälsingland sista kvällen på vår roadtrip vilket blev en fantastisk final på våra nästan fyra veckor på vift. På onsdagen började vi åka hemåt och efter ett besök på Huset på Hea i Gnarp blev det raka vägen hem. Väl hemma packade vi upp och städade i lägenheten. Mamma och pappa kom på besök och lämnade tillbaka Selma. Vi hann även med att träffa några kompisar under helgen.

Blogginlägg från vecka 7:

Höga kusten med ravin och utsikt

En liten stuga i Hälsingland

Vecka 8

9 augusti – 10 augusti (11-15 augusti)

De två sista dagarna på semestern tillbringade jag till stor del framför datorn för att gå igenom bildskörden från road tripen. På onsdagen (11/8) började jag på lärarjobbet igen och sommarlovet var över för den här gången. Nästa inlägg här blir en överblick av hela roadtripen med lite fler detaljer.

Inlägg skapade 319

10 svar på “Mitt sommarlov 2021

1. Vilken härlig sammanfattning från din semester. Underbara bilder . Så roligt att ha så mycket bilder att se tillbaka på 🙂 Kram

1. Tack så jättemycket, Lisa! 😀 Kul att du gillar både inlägget och bilderna 😀 Jag är snart klar med att göra alla inlägg från sommaren och håller på att göra en fotobok, det är verkligen kul då med alla bilder, men svårt att göra urvalet 😛 Kram

2. Vilken fantastisk sammanfattning, och så ”lättläst” format – vet inte hur jag ska formulera det. I alla fall verkar ditt sommarlov ha varit underbart! Mitt sommarlov var också extreeeemt bra, men helt olik ditt: jag var som längst en radie på 4,5 mil från min egen lägenhet hela lovet (p.g.a. att vi har olika intressen såklart, jag är inte på något vis missnöjd eller ångrar något utan älskade mitt!).

svar: Det kändes jättemycket som ett ställe jag vill besöka ofta och liksom göra till ”mitt ställe” om du förstår vad jag menar ;D

1. Tack så jättemycket! 😀 Det var verkligen ett härligt sommarlov och jag är så glad över allt jag gjorde och fick uppleva 😀 Kan ju vara skönt att vara hemomkring också 🙂 Skönt att göra precis det man vill och känner för, det är ju så det ska vara på semestern 😀

1. Ja, det var verkligen en härlig semester med så mycket fint. 🙂 Aldrig har nog nästan åtta veckors semester gått så fort. Nyttjade verkligen tiden på ett bra sätt 😀 Kram