Svåråtkomlig nationalpark och vandring runt omkring

Morgonelda

Efter en natt i tältet vid Hävlingestugorna vaknade vi upp och det småregnade till och från. Vi plockade ihop allt utom tältet. Sen gick vi ner till sjön där det fanns en eldplats. Trots att det var ganska blött fick Emil upp en eld. Emil tog ett dopp i väntan på att frukostgröten skulle bli klar. Vi värmde oss vid elden och åt frukosten. Sen började det spricka upp och vi gick tillbaka till tältplatsen för att packa ihop tältet och vandra iväg.

Här stod tältet.

Mot nationalparken

Planen för dagen var att vandra till Töfsingdalens nationalpark som är en av Sveriges mest svåråtkomliga nationalparker. Från Hävlingestugorna är det ungefär en kilometer till en entré (från Grövelsjön ca 13 km). Det var en mysig vandring i fjällskogen. Låga träd och myrmark och en hel del spång. Ibland var det svårt att se stigen bland all växtlighet, men leden var bra markerad så det var inte så svårt.

Töfsingdalens nationalpark

Efter en kilometer kom vi alltså fram till Töfsingdalens nationalpark. Mitt ute i ingenstans stod en skylt med nationalparkens namn och en informationsskylt. Det var stora stenblock och inga stigar alls. Vi stannade där en liten stund och funderade på hur vi skulle göra. Om vi skulle chansa och gå oledat i nationalparken till nästa ställe man kunde komma ur nationalparken eller om vi skulle gå i naturreservatet på leden längs med vattendraget. Vi bestämde oss för att vandra på leden i naturreservatet och kanske gå över till nationalparken nästa gång det var möjligt.

Vandring i fjällskogen

Vi fick gå tillbaka en bit för att komma ut på leden som gick mot Särsjöstugorna. Det var en väldig mysig vandring. Först genom ganska trolsk fjällskog och sedan lite uppför och då minskade växtligheten. Det duggregnade lite också. Men det var rätt mysigt ändå.

Särsjöstugorna och nationalpark på håll

Sedan kom vi fram till Särsjöstugorna. Trötta och lite hungriga. Jag var också rätt grinig då jag var lite stressad då vi fortfarande funderade på att gå tillbaka mot Grövelsjön. Samtidigt kände vi oss inte helt klara med Töfsingdalen. Vi lunchpausade. Vandrade runt lite i omgivningarna. Såg på nationalparken som låg på andra sidan vattendraget. Det fanns ingen bro över på det stället. Sedan bestämde vi oss för att gå vidare och sedan slå läger vid ”Mellanlägret” och sedan gå mot Grövelsjön dagen efter.

Mot Mellanlägret

Vi fortsatte alltså vår vandring från Särsjöstugorna till Mellanlägret. Det var dock inte så lätt att hitta dit. På kartorna såg det ut som om leden gick genom lägret. Men det var en liten stig upp från leden till lägret. Tack vare att vi hade både fjällkarta på mobilen och en i pappersformat så hittade vi det till sist. Där slog vi upp tältet och gick iväg för att hitta övergången till nationalparken.

Mera Töfsingdalens nationalpark

Vi hittade bron över till nationalparken. Vissa brädor på bron var dock trasiga så det var lite läskigt att gå över där. Men det gick bra. Det fanns en skylt som visade att vi hade kommit in i nationalparken igen. Sen fanns det faktiskt några små stigar vi kunde gå längs med också. Emil tog ett dopp i ”Stenbodhån”.

Tillbaka till lägret

Efter att vi tillbringat mer tid i Töfsingdalens nationalpark kände vi oss nöjda med den nationalparken. Vi vandrade tillbaka till lägret. Spelade kort, eldade, åt middag och tog det lugnt. Det var väldigt skönt att vi bestämde oss för att stanna en natt till på fjället och att vi inte stressade tillbaka till Grövelsjön direkt. Så vi var nöjda med dagen trots att jag varit lite smågrinig till och från på förmiddagen.

Dagen efter skulle vi tillbaka till Grövelsjön och mer om det kommer i nästa inlägg.

Inlägg skapade 319

7 svar på “Svåråtkomlig nationalpark och vandring runt omkring

1. Tack så jättemycket! 😀 Jag tycker att vi hade ganska tur med vädret, att det inte var jätteregnigt och att vi fick lite variation. Och skönt att det inte var för varmt 🙂 Håller med om att det blev lite mystik tack vare vädret 😀