Vandring i Kroatien

Tillbakablick till maj 2011 – En vecka med vandring i Kroatien.

Min första vandringsresa. Då åkte jag med ett företag som ordnade vandringsresor. Upplägget var att det var en reseledare som mötte upp på plats. Sen åkte vi till ett hotell som var utgångspunkt hela veckan och därifrån gjorde vi dagsvandringar med en lokalguide. Alldeles lagom. Och väldig kul. Jag kände ingen innan jag åkte, men alla som åkte med var väldigt schyssta, så roligt.

Resan ner

Jag landade i Split vid 18-tiden. Gruppen samlades på flygplatsen, och jag var yngst av alla, jag var väl tjugo år yngre än den yngsta av de andra. Men det kändes väldigt bra. Vi åkte buss till hotellet och stannade till och tittade på fantastisk utsikt. Vi kom fram till hotellet två timmar senare där vi fick våra hotellrum och sen åt vi trerättersmiddag.

Första vandringen

Efter frukostbuffén på hotellet vid åtta åkte vi till Velika Paklenica, som är en ravin, där skulle vi påbörja vår vandring. Det var otroligt vackert. Vi gick på vägar och stigar omgivna av berg, grönska och porlande vatten. Högt uppe på ett berg hade vi en lunchpaus, behöver jag skriva att utsikten var fin? Vi passerade hus som låg intill en bergvägg och in i grottor. Förr i tiden var det ett litet samhälle men nu bodde ingen kvar. Därefter vandrade vi ner från berget och åkte bussen tillbaka till hotellet där vi fick middag.

Ändrade planer

Det blåste väldigt mycket på måndagen och planerna lades om, så vi gjorde den vandringen som var planerad för tisdagen. För vägarna dit vi skulle ha åkt var avstängda. Det blev därför en vandring i Bojin-massivet. Vi gick på smala och snåriga stigar upp för berget till en bergsplatå. Det var blåsigt och lite kyligt men vad gjorde det, det var underbart.

Vandring genom skogen

Egentligen skulle vi bestiga en bergstopp men det blåste fortfarande på tok för mycket så vi fick vandra en annan väg. Det blev vandring genom en skog. När vi kom ut ur skogen var vi uppe på en höjd och jag var glad att det blåste åt rätt håll, in mot skogen och inte ner för den väldigt branta backen (hej jag är höjdrädd). Vi gick lite till i skogen och sen ut på gräset och där hittade vi en ”grop” där vi dukade upp en picknick med jättegoda ostar, korv, bröd och andra delikatesser som vi kalasade på. Sedan fortsatte vandring genom skog.

Vilodag

Onsdagen var en vilodag. Ville man så fick man pausa vid hotellet, bada i medelhavet och bara slappa. Men om man ville så fick man besöka en privatägd grotta, Modrič cave . Jag var lite osäker på om jag ville göra grottbesöket, för jag gillar inte trånga utrymmen eller höjder. Tydligen skulle man krypa igenom trånga utrymmen och vissa håligheter satt en bit upp. Men är man ute och reser så måste man ju testa, annars kan man ju inte veta hur det känns, så det blev ett grottbesök. Det är bland det häftigaste jag har gjort. Längst in i grottan släckte vi ljuset på hjälmarna och satt där i tystnaden och mörkret. Så mäktigt.

På eftermiddagen åkte vi till staden Zadar. Där strosade vi runt och kikade på stan. Åt middag på en restaurang.

Stenig vandring

Efter vilodagen var det dags för mer vandring. Den här gången i ravinen Mala Paklenica. Det var stenigt och vi fick klättra en del för att ta oss fram. Utmanande och kul. Men kameran fick ligga i väskan rätt stora delar av vandringen då det var lite annat att fokusera på än att fota. Vägen ner för berget var slingrande grusiga stigar. Det var nog den roligaste vandringen på resan.

Plitvice

Sista vandringen på resan var i nationalparken Plitvice. Det var den som var anledningen till att jag ville till Kroatien. Det var väldigt fint där med sjöar i olika nivåer och vattenfall, men så tillrättalagt. Väldigt lättvandrat men också lite turistigt. De andra vandringarna var häftigare, då var man mer i naturen.

Hemresa

Veckan hade gått och det var dags att bege sig hem mot Sverige igen. Jag var otroligt nöjd med resan.

Jag i Kroatien.
Inlägg skapade 319

31 svar på “Vandring i Kroatien

1. Ja, det var en fantastisk resa och ett bra, välordnat upplägg. Tack så jättemycket, kul att du gillar bilderna 😀 Och jo, lite modig måste man vara, man måste våga testa annars vet man ju inte hur det är 😛 🙂

1. Ja, Plitvice var häftigt, men de andra vandringarna var häftigare upplevelser. Kanske för att jag inte riktigt var beredd på hur fantastiskt fina landskap vi skulle vandra genom. Gillar också att gå mer på stigar än på anlagda gångar 😛 🙂

1. En härlig tur förstår jag o låter toppen att vandra, trist med vädret men inget att göra åt ..ha en nu en fin helg 🙂

1. Det var jättefina vandringar så det gjorde ingenting att det planerades om lite, jag är väldigt nöjd med den resan ändå 😀 Tack, hoppas att du också har haft en fin helg! 😀

1. Tusen tack Maria! 😀 Det här är nog den enda vandringsresan jag har gjort. Borde åka iväg på fler, även här i Sverige 😛 🙂 Häftigt med vandringar i Australien 😀

1. Eller hur! 😀 Det var en häftig resa på många sätt! Kul att du gillar bilderna! 😀 Vad glad jag blir av dina fina ord. Jo, men vädret kan man ju inte styra över 🙂

2. Wow, vilken underbar resa, och vilka vackra vyer, många fina bilder. Modigt av dig att ge dig in i grottan, måste varit en mäktig upplevelse. Jag funderar själv på att åka på vandringsresa nästa år, och är lite sugen på att åka till Dolomiterna, och efter ditt härlig inlägg blir man ju ännu mer sugen på att åka och vandra 🙂

1. Ja, det är lätt en av de bästa resor som jag har gjort! 😀 Kul att du gillar bilderna, tack! 😀
      Jo, det var modigt att jag gick in i grottan och jag är stolt över att jag gjorde det, och det var verkligen så värt det! 😀 Kul med vandring i Dolomiterna, det verkar jättefint där! 😀 Åk om du har möjlighet 😀