Vandring i trollskog

Lördagen den 5 juni efter att vi vaknat vid sjön utanför Örebro så åkte vi vidare mot Tivedens nationalpark. En nationalpark (bildad 1983) som jag velat besöka länge då jag sett bilder därifrån. Så när Emil föreslog att vi skulle åka dit och vandra med hans bror och brorsans sambo så tvekade jag inte en sekund.

Trehörningsrundan

Mellan Vänern och Vättern i norra Västergötland ligger den här trollskogen till nationalpark. Vi parkerade vid huvudentrén och mötte upp Emils bror och brorsans sambo. Vattenflaskorna fylldes på och vi bestämde oss för en tur för dagen. Det vi satsade på var Trehörningsrundan och började gå den motsols. Det är en slinga runt sjön Stora Trehörningen som är 9,5 km. En slinga som går i den nyare delen av nationalparken (den delen blev nationalpark 2017) Vi gick på samla skogsstigar och på vissa ställen var det ganska kuperat och brant. Vid Stenkällehuvud bjöds det på fantastisk utsikt. När vi kom fram till entrén Vitsand valde vi att göra en liten avstickare.

Grottor

Från Vitsand gick vi Tärnkullerundan på 1,3 km då vi var lite nyfikna på Vitsandsgrottorna som man passerar på den slingan. Det var en bra liten avstickare.

Lunchpaus

När vi kom tillbaka till Trehörningsrundan gick vi bara en kort bit innan vi slog oss ner för en lunchpaus. Med utsikt över vatten och mossiga stenar åt vi vår lunch. Emil och jag åt tunnbrödsrullar med mjukost.

Mitt i naturen

Efter lunchstoppet fortsatte vi sista halvan av Trehörningsrundan. Vi hade sjöutsikt nästan hela vandringen slingan runt, vilket var väldigt mysigt. Det var också ganska skönt då det fläktade lite från vattnet den annars varma försommardagen.

Tältplats

I Tiveden finns det bara några få platser där man får tälta och vi hade tittat på kartan och kommit fram till att den vid Metesjön verkade bra. Mest för att vi inte skulle behöva bära all packning hela dagen (ibland får man vara lite bekväm). Så när vi vandrat klart Trehörningsrundan fyllde vi vattenflaskorna vid huvudentrén. Sen tog vi bilarna bort till Metesjön och parkerade vid en parkering där. Sedan var det bara en kort grusväg fram till tältplatsen. Själva tältplatsen var väl egentligen ganska tråkig men vi hade inte så många andra alternativ och det fungerade fint ändå.

Kvällsbad

Innan middagen gick vi den korta biten ner till Metesjön. Satte oss på en klippa och hängde. Vi blev lite badsugna. Emil var först i. Jag som inte hade några badkläder med mig kunde inte låta bli att följa efter de andra. Det blev ett bad i trosor och t-shirt för mig. Det var väldigt uppfriskande att ta ett dopp och för mig blev det årets första utomhusdopp. Det var varmt i vattnet fläckvis och väldigt kallt fläckvis.

Middag

När vi hade badat klart gick vi upp till grillplatsen. Där gjorde vi vår middag. Emil och jag kokade tortellini och grillade korv som vi blandade med spenat, tomat och färskost. På det rev vi lite parmesanost. Väldigt gott och lyxigt. Vi satt sedan vid elden och spelade Yatzy. När de andra gick och la sig gick Emil och jag en liten omväg ner till sjön för att titta på stillheten.

Trollkyrkorundan

På söndagen efter frukosten packade vi ihop tält och allt. Sedan gick vi Trollkyrkorundan motsols. Då passade vi även på att fylla vattenflaskorna vid huvudentrén. Det var en mysig runda som var ganska kuperad. Det var också väldigt varmt och soligt den här dagen. Jag tog därför inte så jättemycket bilder (det blir svårare med skarpt ljus inne i skogen). Trollkyrkorundan är enligt Tivedens karta 4,6 km, vilket kändes ganska lagom för dagen.

Stora Trollkyrkan

Under första delen av rundan passerade vi ”Lilla Trollkyrkan”, klättrade man upp på den bergsknallen kunde man se ut över Vättern. Emils bror hade kikare med sig och genom den såg man hela vägen till Motala. Den Stora Trollkyrkan gick vi också upp på men där var det mest träd som var utsikten. Trollkyrkorna är bergsknallar som är en del av folktron som kan ha använts som blotplats.

Fikapaus

När vi hade gått lite mer än halva rundan slog vi oss ner vid Trollkyrkesjön. Där drack vi lite kaffe och fikade lite innan vi begav oss vidare genom trollskogen och så småningom tillbaka till parkeringen.

Nöjd med helgen

Efter två dagar med fina vandringar i trollskog, på stigar som slingrade sig fram mitt i naturen, så var vi väldigt nöjda när vi satte oss i bilarna igen. Emils bror och hans sambo åkte hem mot Göteborg. Emil och jag styrde hem mot Stockholm. Jag kan verkligen säga att Tiveden levde upp till mina förväntningar (och de var ju ganska höga innan).

Inlägg skapade 319

10 svar på “Vandring i trollskog

1. Det här var nästan min favorit hittills att läsa om 😍 vet inte varför den lockade, kanske för att det passar mig att vara lite bekväm med tälten och sedan att hoppa i plurret för att man inte kan låta bli och äta tortellinin 🙈 allt lockar!

1. Tusen tack! 😀 Det var verkligen skönt att ha det lite bekvämt även om tältplatsen i sig var ganska tråkig 😛 🙂 Men det var verkligen en fin helg och Tivedens nationalpark var verkligen underbar! 😀