Vandring över fjället

Frukostgröt vid elden

Efter en natt i tältet vid Mellanlägret (nära Töfsingdalens nationalpark) gjorde vi upp en eld. Det var lite småkyligt så det var skönt att äta frukostgröten vid elden. När vi hade ätit frukosten packade vi ihop för att börja vandringen tillbaka till Grövelsjön.

Stig uppför

Vi valde att gå en stig som fanns utmärkt på kartan men det var ingen markerad led. Jag var lite tveksam på hur brant och jobbig den skulle vara men det gick bra. Bitvis var det ganska blött då det var nästintill myrmark mellan stigningarna. Ju högre upp vi kom desto vackrare blev utsikten över sjöarna, det blev även blåsigare och blåsigare.

Över trädgränsen

Det blev glesare och glesare mellan träden och vi kom upp på fjället ovanför trädgränsen. Det blåste friskt. Efter en stund kom vi ut på en markerad sommarled och svängde av på den mot Grövelsjön.

Paus i lä

Vi pausade bakom en stor sten där vi hade lä från vinden. Där fyllde vi på med lite energi, torkad salami. Sedan fortsatte vi vår vandring.

Blåsig vandring

Det var skönt att ha buffen och regnjackan som skyddade mot vinden. Vädret växlade och solen sken igenom molntäcket till och från. Det var väldigt vackert. Det blir lite roligare ljus med molnen istället för bara sol. Trots blåsten så kände jag att vi hade haft tre dagar med härligt omväxlande väder som gjorde sig fint på bilderna.

Lunchpaus

Vid ett vattendrag hittade vi lite lä bakom ett par buskar. Där kokade vi upp vatten på gasköket. Sedan blev det frystorkad mat till lunch innan vi vandrade vidare.

Bredare stigar

När vi närmade oss Grövelsjön blev stigarna bredare och bredare. Mot slutet gick även vinterleden och sommarleden ihop. Det var ganska stenigt och var kanske den tråkigaste biten på hela den tvådagars vandringen, även om det var fint. Kanske var det också för att vi närmade oss målet. Vi kom ner till fjällstationen vid Grövelsjön. Där tog vi en fika och köpte med oss fryspizza från deras butik.

Vandrarhem

Efter fyra nätter i tältet (två på vägen upp till Grövelsjön och två på fjället) bestämde vi oss för att ta in på vandrarhem. Vi hittade ett som hette Scoutgården. Väldigt mysigt ställe. Vi åt fryspizzan som vi hade köpt med oss. De hade även bastu som vi lånade en timme på kvällen. Väldigt skönt. Sen satt vi framför TV:n och chromecastade en film.

Dagen efter for vi vidare till Norge för mer äventyr i naturen. Mer om det i nästa inlägg.

Inlägg skapade 319

16 svar på “Vandring över fjället

1. Ja, jag har hört mycket om Grövelsjön och velat dit länge men det var först i somras som det blev av 🙂 Är det vandring så tror jag att åk 9 uppskattar sånt mer än åk6 känns det som 😛 🙂 Men fint ändå att få göra sådana utflykter med skolan 🙂

1. Det låter ju underbart! Jag har aldrig vandrat. Eller någon dagstur här och där, men inte mer än så. Jag lockas av det, men någon ska ju dra med en också… det blir liksom inte gjort 🙂

1. Det var väldigt mysigt! 😀 Men en dagstur här och där är ju mer än ingenting! 😀 Jag lockades också länge av att vandra och tälta, men började med det först 2020 (tror jag) och då var det väldigt kort vandring och sen en övernattning. Det är egentligen först när Emil flyttade in som det blev mer, då är vi två som vill och kan dra i det 🙂