Några dagar i Övertorneå

En flygresa

Måndagen den 5 juli 2021

Vid tolvtiden lyfte flygplanet på Arlanda som jag satt på och som skulle ta mig till Luleå. Innan boarding fikade jag lite och läste bok. En sak jag reflekterade över var att man var tvungen att ha munskydd på sig på flygplanet, vilket i för sig är bra, men att de serverade dricka och tilltugg och när man åt och drack fick man ta av sig munskyddet. Hur som helst så tog flygresan dryga timmen, därefter hämtade jag ut min väska. Min kompis Netasha (vi är gamla gymnasiekompisar) och hennes familj hämtade upp mig på flygplatsen. Därefter åkte vi de dryga två timmarna till Övertorneå. Det blev en kväll hemma. Vi gjorde vattenballonger med Netashas snart fyraåriga dotter.

En utflykt och kvällsbad

Tisdagen de 6 juli 2021

Det blev en utflykt söderut till Kukkolaforsen som ligger i Haparanda kommun. Det var kul att åka dit, sist jag var där var en vinter för fyra år sen. Då var det lite mer snö än vad det var nu. Solen gassade och värmde väldigt mycket. Vi köpte glass. Tittade på forsen. Tittade på de gamla byggnaderna. Gick runt i området och läste om Kukkolaforsens historia. Det håvas mycket sik i forsen och under den perioden då det fiskas som mest kan det bli 1000 sikar per dygn. Det fanns också fina konstutställningar i de gamla kvarnarna som vi kikade in.

Sen åkte vi hemåt och efter lunch och lek hemmavid så åkte vi iväg till Torneälv för ett kvällsbad. På andra sidan Torneälv ser man Finland, men dit åkte vi in den här gången, då jag inte kommer över p.g.a. restriktioner. På vägen tillbaka från stranden blev vi attackerade av myggen så vi skyndade oss till bilen.

En liten minifotografering

Onsdagen den 7 juli 2021

Vi hängde hemma vid huset på förmiddagen. Därefter åkte vi en sväng till ett ställe som hette Dränglängan. En liten plats med några fina gamla hus. Där tog vi även några porträttfoton på Netashas dotter.

Sedan skulle vi åka och bada men det var alldeles för blåsigt så vi åkte hemåt istället.

Hem och packa om

Torsdagen den 8 juli 2021

Vid nio på morgonen åkte vi iväg mot Luleå igen. Netasha och hennes familj skulle uträtta lite ärenden och jag hängde på. Vid tvåtiden släppte de av mig vid flygplatsen och vid halv fyra gick jag på planet hemåt. Det var lite turbulens under flygresan men det gick bra och vi kom fram innan utsatt tid. Jag väntade lite på Emil som hämtade upp mig på Arlanda. Sen brummade vi hemåt och då var det bara att packa om. För dagen efter åkte jag och Emil iväg på en roadtrip, och mer om det kommer framöver.

Inlägg skapade 319

27 svar på “Några dagar i Övertorneå

1. Vilken fin natur det är där uppe. Jättefina platser du besökte.
    Ja det är konstigt med munskyddskravet. Menar jag förstår att om man reser i flera timmar så måste man få dricka och äta, men under en timmes färd borde man ju klara sig.

2. Vad vackert det var däruppe men synd att det blåste mycket. Håller med om att reglerna blir konstiga med munskydd på planet. Alltså att man får äta och dricka . Kramis <3

1. Tack så jättemycket! 😀 Sen vet jag inte om jag tycker att det är så mycket Saltkråkan, men de röda husen och älven kanske påminner lite om skärgårdsmiljö 🙂 Ja, hon är jättecharmig 😀

3. Både forsen och Dränglängan och ALLT ser verkligen så friskt och ljuvt ut. Jag förstår att blåsten ställde till det för badandet, men det syns ju inte i bilderna utan de ser istället ut att vara fulla av liv. Jag har faktiskt aldrig varit i Övertorneå 🙁

1. Jag skulle nog inte heller ha varit i Övertorneå om min kompis inte flyttat dit 🙂 Men visst finns det fina små ställen däromkring också 😀 Jo, blåst är inte så mysigt att bada i men annars kan det ju vara okej 🙂