Trollskog och solnedgång

Fornminne

Planen för dagen var att åka från södra Öland till norra Öland med några stopp på vägen. Första stoppet blev vid Sandby borg, en av Ölands järnåldersborgar. Det är häftigt att se så tydliga spår från forntiden. Extra kul är det nu när jag ska jobba med ett arbetsområde om forntiden med mina elever under läsåret. När vi tittat på den gamla fornborgen gick vi tillbaka till parkeringen längs med stranden.

Böda camping

Nästa stopp blev Böda camping. Något som jag egentligen gärna hade hoppat över men Emil ville dit bara för att han hade sett det på TV när vi var i Säfsen. Vi åkte i alla fall dit. Parkerade bilen på en stor parkering full med andra bilar. Gick till stranden genom campingområdet. Hittade en liten fläck. Åt våra lunchmackor. Låg och läste. Emil köpte glass till mig (som att muta griniga barn). Sen badade vi lite. Det var väl helt okej även om jag kanske inte föredrar fulla stränder och inte riktigt förstår mig på campingplatser på det här sättet.

Vrak och trollskog

Efter strandhänget åkte vi vidare till naturreservatet Trollskogen på norra Öland. Dels hade jag fått tips om området av en gammal klasskompis och dels hade jag sett det på bloggen 4000mil.se inför resan. Det hade hunnit bli sena eftermiddagen när vi påbörjade en slinga på 4,5 km där. Vi gick längs med vattnet. Såg vraket Swiks som spolats upp på stranden efter att ha legat på grund på revet utanför. Vi såg Trolleken som uppskattas vara ungefär 900 år gammal. En hel del knotiga tallar såg vi också. I slutet av rundan, som vi gick motsols, såg vi även Långe Erik torna upp sig på håll vid horisontlinjen.

Neptuni åkrar

Neptuni åkrar är ett namn Carl von Linné gav till klapperstensfältet längs med kusten. Det var en helt magiskt plats i ett vackert kvällsljus. Vi strosade omkring på klapperstenarna i kvällssolen. Fram och tillbaka. Sen satte vi oss på en klippa och njöt av solnedgången. Långt borta skymtade nationalparken Blå Jungfrun som ligger i Kalmarsund. Emil tog ett kvällsbad och tydligen var det väldigt långgrunt och samma typ av klippor en bra bit ut i vattnet. Det blev ett väldigt fint avslut på en härlig dag.

Några filmklipp från Öland

Inlägg skapade 319

12 svar på “Trollskog och solnedgång

1. Så fina bilder! Och fina Trollskogen <3
    Vi hade en stuga i Grankullavik när jag var liten och då brukade vi besöka alla fina ställen på norra Öland. Good old times. 🙂

2. Fina bilder 🙂
    Jag tycker att Böda Camping är jättebra!
    Jättefin sand och mycket aktiviteter, att teve har varit där gör ju inte saken värre!