Mitt påsklov

Under vecka 15 så var det påsklov. Ett annorlunda sådant då rekommendationerna är att man ska hålla sig borta från att resa och att undvika människor. Jag som hade tänkt åka ut till stugan i skärgården höll mig på fastlandet. Men några småäventyr i närområdet blev det ändå. För utan natur går jag lite under och den psykiska hälsan är minst lika viktig som den fysiska.

Eftersom jag gillade min sammanfattning av sportlovet så får det bli en sammanfattning av påsklovet också.

En liten skogsödla

Lördagen den 4 april 2020

På lördagen vaknade jag tidigt. Åkte och handlade på morgonen. Satt på balkongen och åt frukost med en bra bok. Mitt på dagen begav jag mig ut i ”min hemmaskog”. Det blev en ganska lång promenad på smala skogsstigar. Fotade gjorde jag inte så mycket. Men skogsödlan jag träffade fastnade på bild.

Hemmadag

Söndagen den 5 april 2020

Sådana här dagar har jag så få varje år och det är väl en utmaning och ett äventyr i sig. Men jag var faktiskt inne i lägenheten hela dagen (frukost på balkongen i solen var det närmaste ut jag kom). Förvånad över att rastlösheten inte infann sig men också väldigt nöjd. Selma var också nöjd för hon fick busa och gosa en massa.

Skärgårdsutflykt

Måndagen den 6 april 2020

Eftersom det rekommenderas att man inte ska åka Waxholmsbåtarna ut i skärgården om man inte måste. Eller man ska ju undvika att åka kommunalt om man inte måste så gjorde jag och min kollega en bilutflykt till Björnö naturreservat som ligger på Ingarö i Värmdö kommun. Solen sken och vi njöt till fullo i flera timmar av glittrande hav. En underbar dag. Mer om den utflykten kan du läsa här.

En till hemmadag

Tisdagen den 7 april 2020

Det blev sovmorgon, jag vaknade halv nio. Jag körde igång tvättmaskinen och satte mig på balkongen med min frukost och en bok. Sedan flyttade jag in framför datorn för att gå igenom bilderna från dagen innan och skriva ihop blogginlägget om den utflykten. Lyssnade mycket på Framgångspodden, gillade speciellt avsnittet med Kristin Kaspersen.

Upptäcka i naturen

Onsdagen den 8 april 2020

Efter en sovmorgon och frukost på balkongen åkte jag mot Nynäshamn för jag tänkte nämligen åka till Käringboda naturreservat. Strax innan elva kom jag fram och började upptäcka naturreservatet högt över havet och längre ner. Ungefär 15-20 km senare kom jag tillbaka till bilen och körde hemåt. På kvällen framkallade jag två rullar film. Mer om den här utflykten kan du läsa här.

Blommor på balkongen

Torsdagen den 9 april 2020

Frukost på balkongen i vanlig ordning nu när jag är ledig, så skönt. Satt och läste i solen. Sen brummade jag iväg med bilen och köpte lite nya blommor till balkongen och några växter till inomhus. På kvällen kom en kollega över på vin och middag.

Slödag

Fredagen den 10 april 2020

Det blev sovmorgon men jag var ändå ganska trött när jag vaknade. Gjorde inte alls mycket den här dagen. Åt frukost på balkongen. Pratade med mamma i telefon. Skannade in negativen från de senaste framkallningarna och redigerade bilder från onsdagsutflykten.

Påsk-picknick

Lördagen den 11 april 2020

Eftersom det inte blev till att åka till stugan i skärgården över påsk som vi oftast gör så blev det en utflykt till havet istället. Mamma, pappa och brorsan hämtade upp mig så åkte vi till Gålö där vi gick till den steniga kustremsan och dukade upp en påsklunch i det fria. Läs mer om den utflykten här.

Därefter hämtade jag upp min bil och åkte hem till mamma och pappa. Där lagade brorsan mat och vi firade hans födelsedag. Spelade spel och hängde. Sen körde jag hemåt vid niotiden på kvällen.

Hemmafix-dag

Söndagen den 12 april 2020

Vädret var gråmulet vilket var perfekt då jag tänkte att jag skulle redigera bilder och göra lite annat fix hemma. Jag skrev även ihop tre utkast till blogginlägg. Tittade på halva tredje säsongen av ”Vår tid är nu”, jag gillar verkligen den serien.

Den sista vandringen

Måndagen den 13 april 2020

Jag hade tänkt gå upp tidigt och bege mig ut på en utflykt. Det blev dock sovmorgon och sen frukost på balkongen. Sen satt jag vid datorn en stund, kände att jag kanske inte alls behövde bege mig ut. Men sen begav jag mig ut. Jag åkte till Tyresta nationalpark för påsklovets sista vandring. Det blev en runda på ca 7,5 km med ett kaffestopp och utsikt över Stensjön. Mer om den utflykten kommer upp här framöver.

Hoppas att du har haft en väldigt fin påsk, det har jag.

Inlägg skapade 319

21 svar på “Mitt påsklov

1. Ja, det är underbart att bara sitta och blicka ut över vatten sådär 😀 Så rofyllt! 😀

1. Vilket skönt påsklov! Men visst var det en annorlunda påsk mot hur det brukar vara. Och fint att komma ut i naturen. Björnö har vi besökt väldigt mycket och dit kommer man ju i vanliga fall med buss. Men tyvärr är vi nu begränsade eftersom vi ”gamlingar” inte ska åka buss och helst vill de inte ha oss på båtar heller. (Men färjorna tar jag)
    Njöt av dina bilder och text och kände igen mig på Björnö. Tyresta brukar vi också ta oss till och till Gålö och då kommunalt. I vanliga fall saknar jag inte bil. Men nu så. Å andra sidan är det bökigt att hyra en för p-platserna i stan är dyra och starkt begränsade i antal.
    Önskar dig en bra vecka.

1. Ja, det var verkligen underbart! 😀
      Det är verkligen skönt att jag kan ta mig ut i naturen så enkelt ändå 🙂 Trist att det begränsas med det kommunala åkandet, men det får man väl ta igen sen 😉 Jag vågade ju som sagt inte ta båten hela vägen ut till ön ifall man blir strandsatt. 😛
      Jag bor ju lite utanför stan så då är det lite billigare med parkering och lite mindre trafik, skulle jag bo innanför tullarna hade jag nog inte haft bil. 🙂 Ha det jättefint du också! 😀 Kram

1. Påsklovet var verkligen underbart! 😀 Ja, ibland får hon också vara med på bild, hon är ju väldigt fin 🙂 Kram

2. Vilka mysiga bilder från påsken. Själv så har jag blivit förkyld och inte kunnat jobba i påsk. Blir hemma från jobbet resten av veckan.

1. Tack så jättemycket, Annika! 😀 Trist att du åkte på en förkylning, hoppas du kryat på dig!

1. Tack så jättemycket, Pauline! 😀 Ja, hon har det nog rätt bra här hemma i lägenheten 😀

1. Vad kul att du får myskänsla av inlägget 😀 Utevistelser är verkligen härliga, men det är så skönt att kunna trivas lite hemma också 😀 Kram!

3. Ja nu är det anpassning till situationen som gäller. En situation som ingen av oss har upplevt! Tur att man kan gå ut och njuta i naturen utan att träffa en enda människa och därmed slippa smitta!
    Ha det fint!

1. Ja, man får tänka efter så man inte gör något dumt 🙂 Det är verkligen skönt att man kan ta sig ut i naturen och bara vara där 😀 Ha det jättebra du också! 🙂