Utländsk skog i Skåne

Efter vårt besök i Dalby Söderskog nationalpark åkte vi vidare österut mot Stenshuvuds nationalpark.

Hällevik

Vi åkte till entrén vid Hällevik, bara ett stenkast från Kiviks musteri. Anledningen till att vi valde den entrén var att det fanns en tältplats där och planen var att tälta fram mot kvällen och på så sätt slapp vi flytta bilen. Vi parkerade bilen, satte bebis i bärselen på Emil och jag hade kameran runt halsen. Först spanade vi in tältplatsen som låg bara en 100 meter från parkeringen, väldigt smidigt för en första tältnatt med bebis.

Hälleviksslingan och Arboretumslingan

Därefter började vi gå Hälleviksslingan som är en 4,2km lång slinga runt parken. Vi gick den medsols och då började den med att vara en del av Arboretumslingan (0,5km). Det var rätt häftigt. För där fanns utländska träd som planterades i slutet av 1800-talet, främst barrträd och cypresser från Nordamerika och Asien. Det var lite annorlunda att gå i en sådan skog.

Beteshagar

Efter vandring under de utländska träden kom vi fram till beteshagar. Vi såg några kossor beta fridfullt en bit bort.

Fyren

Därefter följde vi en stenig stig som ledde fram till fyren. Fyren byggdes i början av 1900-talet men är idag inte i bruk. Den har aldrig varit bemannad utan har drivits av gas och sedan med el. Den stod verkligen fint i sin vita prakt mot en blå himmel och ett blått hav.

Stensstigar

Sedan fortsatte vi att vandra de steniga stigarna som blev ännu mer steniga. Lite mysigt med kuperad terräng.

Stranden

Efter de steniga stigarna öppnade landskapet upp sig och vi kom fram till stranden. Vi gick längs med strandsträckan. Dock blev det inget dopp då vädret inte var så inbjudande.

Naturum

Därefter svängde vi av upp mot Naturum som låg 500meter ovanför stranden. Ett fint hus, men de hade precis stängt när vi kom fram dit så det blev inget besök inne i själva Naturum.

Stenshuvud

Vid Naturum följde vi den röda leden upp mot Stenshuvud för att se utsikt från toppen. Det blev en vandring uppför. Vi kom upp till den norra toppen. Där blev det amningspaus och titta-på-utsikten-paus.

Sista sträckan

Sedan följde vi en stig som gick mellan den röda och gula leden nerför berget. En liten genväg sådär, vilket var väldigt skönt. När vi kom tillbaka till den gula leden var det inte alls långt kvar till parkeringen vid Hällevik.

Middag och tält

Vid parkeringen tog vi med oss allt vi behövde från bilen. Bebis somnade igen så Emil hejade på medan jag gjorde det mesta av jobbet att resa tältet. Det gick bra, men vi märkte att det var en stor sten eller rot precis under tältet så vi fick flytta det någon meter sen (fördelen med kupoltält att bara kunna flytta det utan att montera ihop det). Emil grillade korv till middag och sen kröp vi in i tältet och sov första natten i tält med bebis.

Väldigt nöjda efter en fin dag i en nationalpark med varierande natur.

Det här var en del av vår Europa-roadtrip, läs mer om den här:

Inlägg skapade 321

4 svar på “Utländsk skog i Skåne

1. Jag hade nog inte badat ändå och Emil kan väl egentligen bada i alla väder oavsett vattentemperatur. Men det är ju mer lockande att bada om man är varm i kroppen från att ha varit på land 🙂 Vädret var ju helt perfekt för vandring och det var det viktigaste 🙂