Två veckor äventyr med bebis

Ändrade planer

Lördagen den 2 september 2023

På fredagskvällen efter att vi hade packat in det mesta i bilen fick vi reda på att de vi skulle bo hos lördag till söndag hade blivit sjuka. Vi fick planera om och fundera hur vi skulle göra istället. Då bestämde vi oss för att åka till Emils mamma och sova där. På vägen ner stannade vi för fikastopp hos min kompis i Jönköping. Sen brummade vi vidare mot södra Dalsland. Det var kul att komma dit och bebis fick träffa farmor igen. Han fick också träffa sin ena farbror och två av sina kusiner.

Göteborgsvarvet och Halmstad

Söndagen den 3 september 2023

Alarmet ringde tidigt hos Emils mamma. Dimman låg tät. Vi packade ihop och åt frukost. Sen åkte vi till Göteborg. För Emil skulle springa Göteborgsvarvets jubileums-marathon. Det hade blivit framflyttat några gånger p.g.a. covid men nu äntligen var det dags. Emil skulle springa det trots att han haft en revbensfraktur några veckor innan och sen tränat ganska lite sen bebis kom i april.

I Göteborg mötte vi upp Emils ena bror som också skulle springa. När de gick till start tänkte jag promenera runt med bebis. Det gick ju bra först men så svårt när halva stan var avspärrad. Jag hade tänkt sätta mig på ett café någonstans men gav upp. Gick in på Ica och köpte en macka och gick tillbaka till målområdet och satt där och väntade. Läste, busade med bebis. Sen kom Emils svägerska och brorsbarn så jag fick lite sällskap. Emil sprang i mål ungefär fyra timmar efter start. Då promenerade vi bort mot spårvagnen för att ta den till parkeringen där vi ställt bilarna.

Vi sa hejdå till Emils brorsa med familj och brummade söderut. Vi skulle nämligen äta middag hos Emils moster i Halmstad. Där bjöds det på plankstek och rabarberpaj. Sedan fick vi nyckeln till hennes stuga vid stranden som vi skulle få låna i två nätter. Dit åkte vi och nattade bebis och hade en lugn kväll.

Halmstad

Måndagen den 4 september 2023

Det var helt rätt beslut att ha en heldag i Halmstad och inte åka vidare direkt. Att få landa lite. Vi strosade runt på stranden och bland alla små stugor i området.

På kvällen kom Emils moster och hennes sambo till stugan och åt grillmiddag med oss. När de hade åkt tog vi en liten kort promenad på stranden i skymningen. Jag insåg att det var den första skymningen jag fotat på hela sommaren (kanske till och mer på hela året).

Tre timmar Malmö

Tisdagen den 5 september 2023

På tisdagsmorgonen packade vi ihop. Skrev i gästboken. Tänkte ta en promenad på stranden, men bebis började bli trött så vi gick bara till stranden och vände så han fick somna i bilen istället. Vilket han gjorde när vi brummade vidare mot Malmö.

Vi parkerade vid Västra hamnen i Malmö och promenerade runt i stan i tre timmar. Mer bilder och mer om det kommer i nästa inlägg.

Därefter åkte vi över Öresundsbron till Danmark. Parkerade vid ett naturområde söder om Kastrup. Promenerade ner till vattnet och åt resterna från gårdagens grillmiddag till middag i solen med utsikt över Öresund. Sen sov vi första natten i bilen. Mer om det kommer också i ett inlägg längre fram.

Tre timmar Köpenhamn

Onsdagen den 6 september 2023

Efter en god natts sömn i bilen tog vi en promenad i ett magiskt morgonljus för att hitta ett bra frukostställe. Mer om den morgonpromenaden kommer också längre fram.

Efter frukosten körde vi in till Köpenhamn, det tog ungefär 20-30 minuter. Hittade till sist en parkering (vilket inte är så lätt alla gånger med skåpbilen). Sedan strosade vi runt i Köpenhamn i ungefär tre timmar. Mer om det tänker jag också skriva i ett annat inlägg.

Därefter körde vi över till Själland och hittade en parkering där vi ställde oss för natten. Gick till en badplats och åt middag.

Bilade över Bält

Torsdagen den 7 september 2023

Planen var att köra ganska mycket bil idag för att vi skulle fram till Nederländerna på fredagen. Men det blev inte så mycket bilkörande i alla fall. Vi började med att köra över till Fyn. Precis innan lilla Bält så stannade vi i en liten stad som heter Middelfart. Där lunchade vi vid hamnen. Sen tog vi en promenad. Vi tänkte ta en kaffe också men sen valde vi att köra vidare istället för det passade bebis sovtider bättre.

På eftermiddagen körde vi över till Tyskland. Tog en paus i Flensburg där vi handlade lite mat som vi åt i en park medan bebis fick ligga på filten och sträcka på benen. Sen åkte vi vidare söderut halvvägs till Hamburg. Hittade en parkering där vi kunde stanna för natten. Det var dock väldigt varmt så jag var lite nervös när vi lade oss att det skulle bli för varmt på natten, men det funkade.

Framme i Nederländerna

Fredagen den 8 september 2023

Den dagen som vi kanske hade planerat sämst. Vid 18-tiden skulle vi vara framme hos mina kompisar i Nederländerna. Vi hade ca fem timmars körning kvar när vi vaknade. Då inte inräknat de pauser vi skulle behöva ta. Lägg på då ingen AC i bilen och 30+ ute och stillastående trafik på motorvägen. Inte resans bästa dag om man säger så.

Men, den började bra. Vi lämnade parkeringen som vi sovit på och åkte söder om Hamburg till en liten förort till ett café som hette Lagom. Där hade de frukostpaket i olika storlekar och med fria val. Konceptet var att man fick lappar där man fick kryssa i vad man ville beställa. Enkelt och smidigt. Tur att tyska och svenska inte är helt olika heller då lapparna var på tyska.

Vi passade även på att ta en promenad efter frukosten innan vi fortsatte den långa varma resedagen.

Vi kom faktiskt fram till Nederländerna vid 18-tiden. Blev bjudna på en jättegod middag i mina kompisars trädgård. Så kul att ses då det hänt en hel del sen sist vi sågs. Jag var där för åtta år sen och de har hunnit flytta och fått två barn. Jag har hunnit få sambo och ett barn. Hon och jag lärde känna varandra när jag gick i högstadiet i ett utbytesprojekt, då bodde jag hos hennes familj i Holland, och sen dess har vi haft kontakt.

Nederländerna i miniatyr och en kvällspromenad

Lördagen den 9 september 2023

Efter frukost åkte vi mot Haag för att besöka ett ställe som heter Madurodam. Ett museum där det är uppbyggt miniatyrer av olika hus och delar av Nederländerna. Det fanns även olika utställningar om konstnärer från Nederländerna och historiska utställningar. Väldigt bra men också mycket för barn.

Efter det åkte vi tillbaka till mina kompisars hus och hängde där. När vi hade ätit middag tog vi en kvällspromenad i området. Det var riktigt kul att se omgivningarna runt där de bodde.

En båttur i kanalen

Söndagen den 10 september 2023

På förmiddagen åkte vi till deras närmsta stora stad ’s-Hertogenbosch och åkte kanalbåt. En guidad tur med fokus på konstnären Hieronymus Bosch som levde och verkade i staden på 1400-talet.

Efter båtturen tittade på katedralen och åt lunch på en uteservering i närheten av den. Sen åkte vi hemåt och bara tog en lugn dag inne då det var så varmt utomhus. På kvällen kom några andra kompisar till mina kompisar över och vi hade en grillmiddag.

En Tipovagn och Venedig i Nederländerna

Måndagen den 11 september 2023

Vi packade ihop och åkte norrut efter frukost. Jag ville verkligen sova på något slags hotell eller liknande med eget badrum. Få lite egentid och även lite lyx med dusch och toalett som man inte får när man tältar eller sover i bilen. Emil hittade ett Airbnb-ställe i norra Nederländerna som var en dröm. Dit åkte vi. Sen gjorde vi en utflykt till ett ställe som kallas för Nederländernas Venedig. Mer om det berättar jag i ett inlägg längre fram.

En gammal Hansastad

Tisdagen den 12 september 2023

Sedan blev det ännu en dag med mycket bilåkande. Vi körde från norra Nederländerna sen morgon och med några pauser längs med vägen så kom vi fram till Lübeck vid 17-tiden på eftermiddagen. Det var en mysig och fin gammal Hansastad. Där strosade vi runt ett tag och åt middag. Mer om det i ett annat inlägg.

Efter Lübeck åkte vi lite norrut för att sova på en parkering vid en skog ganska nära Travemünde då vi skulle ta färjan på morgonen därifrån.

En heldag på havet

Onsdagen den 13 september 2023

Emil hade bokat färja mellan Travemünde och Malmö. Den skulle gå vid kl.10 och de släppte in för incheck två timmar innan och stängde en timme innan. Vi var i väldigt god tid då jag är tidspessimist men Emil tyckte det var fånigt och han fick rätt. Vi fick stå och vänta länge i regnet innan vi fick köra på färjan. Sen åt vi frukostbuffé på färjan. Hängde i lobbyn och lekhörnan. Vid sextiden var det dags för middagsbuffé och någon timme senare körde vi under Öresundsbron och landade i Malmö. En väldigt lugn och behaglig dag.

Från Malmö körde vi ungefär 30-40 minuter till en parkering vi sett ut på kartan. Det var mörkt när vi kom fram så vi la oss för att sova i bilen direkt.

Två nationalparker och en tältnätt

Torsdagen den 14 september 2023

Vi vaknade på morgonen och tog en liten promenad från parkeringen ner till Vombsjön. Det var en stilla morgon med sjörök. Magiskt fint.

Efter promenaden åkte vi till Dalby Söderskog nationalpark. Åt frukost utanför nationalparken. Sen satte vi bebis i sele och promenerade runt i den lilla nationalparken. Mer om det besöket i ett inlägg längre fram.

Efter vårt besök i Dalby Söderskog körde vi vidare i ungefär en timme till Östkusten. Ett besök på Kiviks musteri och lunch där blev det innan vi besökte Stenshuvud nationalpark.

Vi vandrade i Stenshuvud nationalpark (mer om det i ett annat inlägg) och sen blev det livets första tältnatt för bebis.

Glasriket

Fredagen den 15 september 2023

På morgonen åkte vi till Kivik och åt frukostbuffé på ett café i det lilla samhället. Sen lämnade vi Skåne och körde förbi Karlshamn (i Blekinge) därmed har jag besökt alla Sveriges landskap med Emil. Vi tittade på Utvandrar-statyn och tog sedan en promenad för att hitta en mysig fikaplats.

Efter fikastoppet i Karlshamn körde vi vidare mot Kosta Boda för att titta på lite glaskonst. Här köpte vi även en fin vas från Orrefors.

Därefter begav vi oss vidare norrut och hittade ett sovställe i närheten av Vimmerby. Där slog vi upp tältet precis bredvid bilen. När vi gjorde det låg bebis och tog det lugnt inne i bilen. Vi vaktade honom från alla mygg. Sen var det dags för middag och livets andra tältnatt.

En nationalpark och sista biten hem

Lördagen den 16 september 2023

Vi vaknade relativt tidigt på morgonen. Åt frukost i tältet. Därefter körde vi vidare mot roadtripens tredje nationalpark, Norra Kvill. Där vandrade vi i den smålänska skogen i några timmar (mer om det i ett annat inlägg) innan vi körde mot Linköping.

I Linköping lunchade vi med ett kompispar till mig och sedan körde vi hem till en annan av mina kompisar för fika. Sen körde vi hela vägen hem mot Stockholm igen. På lördagskvällen landade vi hemma och då hade vi varit iväg i exakt två veckor (och några timmar).

Sammanfattning

Resan med bebis gick väldigt bra. Vi lärde oss en rytm och anpassningar som passade oss alla tre. Storstäder var inte grejen för bebis (Malmö och Köpenhamn var inga toppenställen för bebis). Vi valde därför att inte åka förbi Amsterdam eller vidare till Luxemburg som vi hade haft lösa planer på. Jag är dock väldigt nöjd med hur resan blev. Det var också kul att testa tälta med bebisen.

Har ni några frågor? Skriv en kommentar så försöker jag besvara det senare.

Kommande blogginlägg och Youtube

Det finns fler inlägg med djupdykningar i vissa stopp och tre filmer. Länkar till blogginläggen finns här nedanför och jag lägger även on Youtube-vloggarna som kom till under resan.

Rubriker på blogginlägg från roadtripen:

Youtube-filmer

Inlägg skapade 321

14 svar på “Två veckor äventyr med bebis

1. Ja, det var en härlig resa med många fina upplevelser! 😀 Tack så jättemycket! 😀 Ja, namnet på caféet var ju gjort för att vi var tvungna att stanna där 😛